miercuri, 25 ianuarie 2023

In honorem, ANA DOBRE, inginer (n. COTFAS, 1943). De la Subcetate, la Bucureşti şi Toronto


Text publicat în cartea
LA OBÂRȘIE, LA IZVOR... CONVORBIRI LA SUBCETATE, vol. 1, 2013, 
Editura Cezara-Codruța Marica, Târgu-Mureș, 
Autori: DOINA DOBREANU, VASILE DOBREANU 

Doina Dobrenu: Doamna Ana Dobre, deşi trăiţi de mai mult timp în Canada, veniţi în România ori de câte ori este posibil şi de fiecare dată poposiţi şi la Subcetate câteva zile. Ce vă mai atrage aici de vreme ce părinţii nu mai sunt?

Ana Dobre: Da, în momentul de faţă trăiesc în Canada, având dublă cetăţenie: română şi canadiană. Aproape în fiecare an, însă, vin în ţară. De fiecare dată am fost şi la Subcetate, uneori chiar şi numai pentru o zi sau două, deoarece pentru mine locul de baştină înseamnă foarte mult: prima casă, copilăria, adolescenţa, maturitatea, împreună cu visele şi realităţile de zi cu zi. Cred că sentimentul de apartenenţă la locul natal este valabil pentru fiecare fiinţă umană.

DD:Sus, pe deal, e-o casă…” Este versul unui cântec. Şi acolo sunt amintirile dumneavoastră legate de Subcetate. În ce ipostaze vă vedeţi urcând acum dealul?

Gospodăria părinților de pe deal

În zare, Călimanii înzăpeziți

AD: Casa noastră, prima casă de pe Dealul Morii dintr-un număr de opt, câte erau în vremea copilăriei mele, a rămas singura casă locuită în momentul de faţă. Aş da oricât să rămână pe veci, ca mărturie a posibilităţii continuităţii vieţii în aceste locuri.
În amintirile mele mă văd coborând sau urcând dealul la vârste diferite. La şapte ani, când am început clasa I la şcoala din centrul comunei, făceam zilnic acest drum. În vremea aceea învăţam în clădirea Primăriei, în săli prost încălzite iarna, cu sobe fumegânde. Deseori ne întorceam cu hainele şi încăţămintea ude deoarece în timpul pauzelor ne săniam în dosul Primăriei, pe pantele care sfârşeau la pârâul Călnaci. În drum spre casă, ne îndemnam să continuăm săniatul pe gheaţa de pe Mureş, în zona podului Muscanilor. Eram împreună cu vecinii mei, astăzi morţi toţi: fraţii Victor şi Gavril Ciubucă şi Aurelia Buca. De se întâmpla să se rupă gheaţa şi să alunecăm în apă sau ca ninsoarea proaspătă să acopere cărarea, ghetele noastre ude nu se uscau complet până a doua zi dimineaţa; le încălţam aşa cum erau, deoarece nu aveam decât o singură pereche.
Îmi amintesc cum în iarna anului 1953-54, când zăpada era foarte mare, ca să pot coborî dealul, venea tata cu mine pentru a-mi face cărare.
Mă văd coborând Dealul Filpii pe cărarea ce ducea spre calea ferată, purtând un sac de porumb sau de grâu, de 10-15 kg, spre moara lui Csiki, lângă Mureş; mă văd apoi urcând dealul, pe aceeaşi cărare, spre casă, cu sacul de făină pe spate. Consideram atunci că era o datorie morală faţă de părinţă; acum mă gândesc că era şi o bravură de copil.
Mă văd pretutindeni pe Deluţ, un copil fără griji, cu vitele la păscut.

DD: Cum a fost copilăria dumneavoastră aici, viaţa în general?

AD: Am fost unicul copil al Iuliei şi al lui Alexandru Cotfas, din capul Filpii, oameni gospodari cum rar găseşti; cel puţin aceasta a fost şi este percepţia mea despre părinţii mei. Ca orice copil de ţăran, născut într-o perioadă în care simţul proprietăţii, al moralităţii şi al apartenenţei la o comunitate erau pregnante, crescând în acea atmosferă, le port în firea mea. Mi-am petrecut copilăria şi adolescenţa împreună cu părinţii, muncind cot la cot cu ei, fiind obişnuită de mică să execut cu responsabilitate toate muncile din gospodărie. Când mă întorceam de la şcoală, ajutam în gospodărie, mai ales toamna, la vremea culesului porumbului şi a cartofilor. Bucurie mare era când, seara, se adunau vecinii la clăci de depănuşat porumbul.
Iarna, lumea satului se aduna „acasă” şi se ocupa doar cu treburile din gospodărie. Tata se ocupa de îngrijirea animalelor cu multă dragoste ca şi când acestea ar fi făcut parte din familie; avea, cred, cele mai frumoase animale din sat: vaci cu lapte, boi, juncani. Era tare mândru de ele! Mama se ocupa de treburile casnice, între care torsul, ţesutul, la care ajutam şi eu. Munca era religia părinţilor mei.



De primăvara până toamna, începând de la cinci ani, mergeam cu mieii la păscut pe Deluţ, în vreme ce un băiat mai mare se ocupa atunci de păzitul vitelor. Când am împlinit şapte ani, mi-a revenit mie sarcina să păzesc vara, pe Deluţ, în aproprierea casei, nu doar mieii, ci şi vitele. Nu era deloc uşor. Păzeam, de fapt, holdele, mălăiştile şi culturile de cartofi să nu fie călcate şi păscute de animale. Păstoritul a fost ocupaţia mea în vacanţele de vară până la vârsta de 14 ani. Îmi aduc aminte cu plăcere de vremea aceea. Am avut o copilărie grea, incomparabilă cu cea a copiilor de astăzi, dar am dobândit aptitudini, obiceiuri, deprinderi de muncă şi o moralitate bazată pe cinste, respect şi omenie, care au constituit un fundament solid pentru o viaţă sănătoasă.

Tata Alexandru (dreapta)



Nunta părinților Iulia și Alexandru Cotfas , în 1939

DD: Cum i-aţi carcteriza succint pe părinţii dumneavoastră?

AD: Oameni modeşti, cinstiţi şi harnici, cu credinţă în Dumnezeu, cu o conduită exemplară, săritori să dea o mână de ajutor oricui la nevoie. Am crescut în armonie familială, valoare care mi-a fost impregnată în fiinţa şi spiritul meu. Au unit în faţa lui Dumnezeu nu mai puţin de 24 de tinere familii, botezându-le apoi pruncii.
Tata era om vesel, cu darul de a povesti frumos şi de a se bucura dansând jocurile strămoşeşti. Multă vreme a fost conducătorul echipei de dansatori din satul Filpea. Mama, o fiinţă scundă şi firavă, blândă şi bună, s-a stins la numai 60 de ani.
Stima de care s-au bucurat în sat s-a văzut în vara anului 1953, când tatăl meu a fost concentrat pentru muncă, împreună cu mulţi alţii din sat, pentru a construi viaductul spre Borsecul de Sus, pe care urma să se monteze lina ferată necesară pentru transportul apei minerale îmbuteliate spre Topliţa. 


Rămasă fără sprijin, mama a fost ajutată de oamenii din satul Filpea la tot felul de munci şi în felul acesta am reuşit să adunăm recoltele de pe câmp pentru iarnă. După fiecare etapă de muncă - prăşit, cosit, secerat, treierat -, a urmat o seară de petrecere, cu muzică şi joc, aşa cum se obişnuia la clăci.

Iulia Cotfas - 1943

Ana, Alexandru și Iulia Cotfas -1962

Mama cinstind nașii , la o nuntă, cu găina

DD: Deşi eraţi singurul copil, deci stâlpul bătrâneţilor lor, nu au ezitat o clipă să vă dea la învăţătură… Care sunt treptele şcolare pe care le-aţi parcurs?

AD: Am urmat şcoala de şapte clase în comuna Subcetate. Mi-amintesc că am început clasa a III-a în şcoala nouă, la construcţia căreia şi-a adus contribuţia aproape fiecare cetăţean al comunei; şi tatăl meu a transportat cu boii zeci de care de nisip şi piatră pentru fundaţia clădirii. Am terminat clasa a VII-a în 1957 şi părinţii au hotărât să mă lase să dau examen de admitere la liceu, având în vedere rezultatele mele bune la învăţătură, faptul că în comuna Subcetate fiinţa un liceu încă în 1955 şi că vremurile erau din ce în ce mai grele pentru ţărani, cu muncă şi cote împovărătoare de produse. Când am terminat primul an de liceu, clasele liceale au fost mutate la Topliţa.
La absolvirea liceului, în 1961, visam să devin arheolog, ţinând seama de obiectele predilecte: matematica, istoria şi geografia. Fiind informată că la terminarea facultăţii de istorie nu se asigurau posturi în domeniul arheologiei, m-am decis să mă orientez spre chimie industrială. Întrucât Regiunea Mureş Autonomă Maghiară, de care aparţinem, nu avea repartizată bursă pentru această specialitate, eu având note pentru bursă, am optat pentru Instalaţii în Construcţii.
Am frecventat în perioada 1961-1967, la Bucureşti, Facultatea de Instalaţii pentru Construcţii din cadrul Institutul de Construcţii. Mi-am luat diploma de inginer instalator pentru alimentarea cu apă şi evacuare de ape uzate, instalaţii de ventilaţii, încălzire şi gaze pentru clădiri civile şi industriale.

DD: Aţi ajuns inginer şi v-aţi stabilit în Bucureşti, împlinindu-vă aici, familial şi profesional… În ce împrejurări aţi ajuns la Toronto?

AD: În anul 1965 m-am căsătorit cu colegul meu de an, Constantin Dobre, din Bucureşti. Am fost repartizată să lucrez în Bucureşti, la Institutul pentru Proiectări Laminoare. Între timp am născut primul copil, o fetiţă, Carmen, în iulie 1967. M-am transferat apoi la atelierul de proiectare al Fabricii de Bere Rahova, unde se executau proiecte pentru amenajarea şi modernizarea fabricilor de bere, spirt şi amidon. A fost o perioadă foarte prolifică şi plină de acumulări teoretice şi practice în domeniul meseriei mele.
Fiindcă a apărut şi al doilea copil, Daniel, în anul 1969, şi fiindcă era necesar să stau mai mult cu copiii, ne-am hotărât ca eu să intru în învăţământul profesional şi tehnic. Între 1972-1977, am funcţionat ca profesor de specialitate – instalaţii, construcţii şi desen tehnic – la o şcoală profesională şi de maiştri, apoi la un liceu industrial de profil.
În 1977, copiii fiind deja mai mari, am dat concurs pentru a intra din nou în proiectare. Am funcţionat din 1977 şi până la pensionare, în 1996, ca inginer proiectant la Institutul de Studii, Proiectare şi Cercetare pentru Agricultură şi Industria Alimentară.
Cum am ajuns în Canada? În anul 1993, fiica mea, Carmen, inginer automatist, şi Răzvan, soţul ei, cibernetician, au emigrat în Canada, stabilindu-se în Toronto. În vara anului 1996 s-a născut primul şi unicul lor copil. Îmediat după pensionare, în octombrie 1996 am plecat în Canada, ca vizitator, cu viză pentru un an, pentru a mă ocupa de îngrijirea nepotului meu. Carmen şi Răzvan au întocmit formalităţile în vederea emigrării noastre în Canada, a părinţilor şi a bunicii, dar cum bunica a renunţat, soţul meu a fost obligat să renunţe şi el, să o îngrijească. Eu am devenit cetăţean canadian în 2002, în urma unui test de cetăţenie.

DD: Vorbiţi-ne despre această experienţă canadiană.

AD: La început a fost destul de greu, fiindcă eu nu cunoşteam deloc engleza. În plus, configuraţia străzilor, arhitectura caselor sunt complet diferite. O singură casă văzusem în stil european. Eram foarte plăcut impresionată de politeţea oamenilor, de curăţenia oraşelor, a mijloacelor de transport în comun. O atenţie deosebită, lucru nevăzut la noi, în România, era şi este atenţia dată pensionarilor (seniorilor) şi persoanelor cu handicap. Fiind pensionară şi trăind în afara tumultuoasei activităţi profesionale, spun că este foarte bine de trăit, dar cei ce muncesc zi de zi spun că viaţa este grea.
Imigranţii abia sosiţi în Canada trebuie să-şi echivaleze mai întâi studiile, apoi să treacă printr-o perioadă de voluntariat pentru a dobândi experienţă canadiană, fără de care nu se pot angaja în sistem.
Există şomaj, oameni săraci, dar nu muritori de foame, deoarece comunitatea îi ajută pe cei cu posibilităţi materiale reduse, prin donaţii de bani şi alimente.
Cum a crescut numărul de tineri români imigranţi în Canada, a crescut şi numărul de bunici, a crescut şi numărul de parohii creştine ortodoxe româneşti, ceea ce face ca posibilitatea de întâlnire şi stabilire de legături de prietenie să crească permanent. Participăm împreună la excursii, la sărbătorirea zilelor onomastice, la spectacole.

DD: Vă împărţiţi între Canada şi România, iar când sunteţi în România între Bucureşti şi Subcetate, pentru a petrece câteva zile în casa părintească. Casa părintească nu se vinde…

AD: Vrând-nevrând, gândul meu zboară aproape mereu la Subcetate, implicit pe Filpea, iar visele mele, destul de des, au ca loc de desfăşurare zona natală. Din punctul meu de vedere, asta înseamnă că perioada mea de formare este adânc ancorată în aceste locuri, spiritul meu a luat puternic amprenta locului şi nu îmi pare rău.


 https://viatalasubcetate.blogspot.com/2023/01/adam-maria-minerva-n-1955-la-subcetate.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu