Text publicat în cartea
LA OBÂRȘIE, LA IZVOR... CONVORBIRI LA SUBCETATE, vol.1, 2013,
Editura Cezara-Codruța Marica, Târgu-Mureș,
Autori: DOINA DOBREANU, VASILE DOBREANU
Dumitru
Hanga: Am citit cu mult interes şi dragoste cartea dumneavoastră,
„Surâsul amintirilor”. În calitate de consătean, vă mulţumesc şi vă felicit
pentru curajul, dârzenia, sensibilitatea şi voinţa de a evoca geografia şi
istoria, necunoscute, ale unui colţ de ţară românesc, care este Subcetate.
Doina
Dobreanu: Vă mulţumesc pentru aprecieri… Acum
profit de disponibilitatea de a-mi povesti despre dumneavoastră, despre
familie, despre anii petrecuţi la Subcetate şi despre partea de suflet care
aparţine acestui loc, despre parcursul vieţii dumneavoastră, în fine, despre
tot ceea ce consideraţi că este important pentru a vă cunoaşte mai bine. V-am
văzut de multe ori prin sat, ştiam cine sunteţi de la părinţii mei. Ca toţi cei
plecaţi din sat, dorul de cei dragi rămaşi acasă vă cheamă încă. Sunt convinsă
că, în ciuda distanţelor de tot felul care vă despart de locul copilăriei şi de
casa părintească, rămâne o legătură sufletească invizibilă, dar puternică.
Dumitru Hanga: Părinţii mei s-au numit Gheorghe (1905-1992) şi Maria (1909-1992). Au fost
amândoi copii orfani: tata orfan de ambii părinţi de la vârsta de 5 ani, iar
mama, orfană de tată. Au fost oameni harnici şi stăpâniţi de dorinţa ca
odraslele lor să înveţe carte sau o meserie, pentru a nu se chinui cu muncile
câmpului ca ei. Cu toate greutăţile şi lipsurile de după al Doilea Război
Mondial, părinţii noştri au făcut mari sacrificii ca fratele Alexandru
(1931-1993) să urmeze Liceul Industrial din Târgu-Mureş, sora Ileana
(1938-1993), Liceul Teoretic din Gheorgheni, iar Vasile, liceul şi facultatea
la Braşov. Doar fratele Ion, născut în 1936, a rămas la Subcetate, alături de
părinţi.
Doina Dobreanu: Când a început războiul aveaţi şapte ani, deveneaţi şcolar… Eraţi un copil,
dar sunt sigură că păstraţi multe amintiri din acei ani.
Dumitru Hanga: Mi-amintesc cum în a doua parte a lunii august a anului 1940 liniştea noastră,
a întregului sat, s-a spulberat ca un fulger. Pe uliţele satului au apărut
primii jandarmi hortişti, cu pene la pălărie. Însemnele româneşti au fost
înlocuite cu cele ungureşti, au fost înlocuiţi învăţătorii români din şcoli şi
funcţionarii din primărie. La începutul lui septembrie a aceluiaşi an, mama m-a
dus de mână la şcoală şi m-a dat în seamă noului director, Csibi. Ne străduiam
să deprindem scrisul, cititul, vorbirea şi socotitul într-o limbă pe care nu o
cunoşteam.
Toţi
bărbaţii români au fost trimişi pe front, majoritatea în Ucraina, să lupte
împotriva partizanilor. În anii 1942-1943, când tata era plecat pe front, mama şi
bunica maternă au dus o viaţă de calvar: mama era veşnic în grajd, să
îngrijească animalele, sau pe câmp, iar bunica se lupta cu cei cinci copii, de
11, 9, 6, 4 şi 2 ani. Adeseori, vara, eram urcaţi în car şi duşi pe Hodoşa, pe
Duda sau pe Deal, unde eram chinuiţi o zi întreagă în arşiţa soarelui, în
bătaia vântului sau a ploii, în timp ce mama şi bunica îşi dădeau sufletul cu
cositul, seceratul, culesul porumbului sau săpatul cartofilor.
Mulţi
tineri şi-au părăsit atunci locurile de baştină şi s-au refugiat în România.
Fiind cu vitele la păscut în Poiană, am fost martor la o scenă, când Toder al
lui Petrea lui Toderaş, Luţă al lui Ţăranu şi alţi feciori puneau la cale cum
să treacă graniţa.
În
iarna anului 1942 se făceau rechiziţii de furaje şi haine pentru front. Au
venit şi la noi, să ia o claie de fân. Mama s-a aşezat în faţa porţii şi le-a
spus că nu intră în curte numai dacă trec cu carul peste ea. Au intervenit
vecinii să o susţină şi în cele din urmă au lăsat-o în pace.
Mi-amintesc
cum, în serile lungi de iarnă, adesea se adunau la noi femei cu furca şi
torceau de la lumina opaiţului, până pe la orele 2-3 dimineaţa, cânepă sau
lână, din care ţeseau pânza sau pănura pentru îmbrăcăminte. Uneori opaiţul
scotea atâta fum încât abia se vedea o persoană cu alta. Tot iarna, înainte de
Crăciun, se tăiau porcii. Era un adevărat spectacol când se pârleau la foc de
paie, dar în aşa fel încât pielea de pe spainare se izola cu zăpadă, se jupuia
crudă şi din ea ne făcea mama opinci.
Doina Dobreanu: Hrana în bună parte era produsă în fiecare gospodărie ţărănească, dar
celelalte produse, industriale, precum petrol, sare, zahăr, ulei, cum se
procurau?
Dumitru Hanga: Erau toate raţionalizate şi se dădeau pe cartelă. În comuna Hodoşa, la gară, şi
în mică măsură la Subcetate, erau multe familii de evrei care aveau prăvălii.
Unii lucrau la fabrica din Hodoşa sau creşteau vite. În primăvara anului 1944, fiecare
evreu, indiferent de vârstă, fusese marcat cu câte o stea galbenă pe partea din
spate a hainelor şi era obligat să o poarte. Mi-amintesc de momentul
cutremurător, marcat de strigătele şi plânsetele evreilor adunaţi într-un ţarc
împrejmuit cu sârmă ghimpată, în apropiere de gară. Au fost ţinuţi acolo toată
noaptea şi păziţi de soldaţi, în ploaie şi frig. Au fost îmbarcaţi dimineaţa
într-un tren cu vagoane de marfă şi transportaţi într-o direcţie necunoscută.
Era după terminarea seceratului. Sinagoga lor, aflată lângă podul de fier din
Hodoşa, a fost incendită de hortişti în toamna aceluiaşi an. În felul acesta
s-a şters pentru totdeauna prezenţa evreilor din zona noastră.
Doina Dobreanu: Au rămas, totuşi, nişte morminte la marginea cimitirului din Hodoşa…
Dumitru Hanga: Povesteau unii oameni, care au participat la inventarierea şi sigilarea locuinţelor
evreilor, că au fost ridicaţi de către jandarmi aşa cum au fost găsiţi şi nu li
s-a permis să ia decât câteva lucruri strict necesare pentru îmbrăcat.
Doina Dobreanu: A trecut mult timp de atunci, dar asemenea momente, trăite cu atâta
intensitate, nu se uită niciodată.
Dumitru Hanga: Adevărat. În toamna anului 1944, am asistat la dinamitarea căii ferate, a
podurilor de peste Mureş şi pâraie. O grupă de soldaţi nemţi se deplasau cu un
vagonet pe calea ferată şi, la o distanţă de 100 m, aruncau şinele în aer.
Exploziile au fost atât de puternice încât unele traverse au fost aruncate până
în apropierea casei noastre din Poiană. Un avion a survolat fabrica de
cherestea şi a lansat butoaie cu produse inflamabile. În incendiul provocat
astfel, fabrica de cherestea a fost transformată în cenuşă.
Doina Dobreanu: Cum a fost asigurată securitatea populaţiei din comună în asemenea momente?
Dumitru Hanga: Locuitorii din centrul comunei au fost evacuaţi, obligaţi să se retragă spre
locuri mai ferite. Noi, cei din Poiană, am plecat pe la case în Pârâul Duzii,
alţii la Şchiopeni, sau Între Pâraie. Era la începutul lui noiembrie când ne-am
întors cu carele acasă. Spre surprinderea noastră, pe drum am întâlnit primii
soldaţi ruşi, care, în săptămânile următoare, au făcut ravagii prin sat. Au
jefuit oamenii de animale şi alimente, au batjocorit femei.
Între
timp, Ardealul a fost eliberat, foştii refugiaţi s-au întors acasă şi, astfel,
încetul cu încetul, lucrurile păreau să reintre în normalitate.
Doina Dobreanu: Şi dumneavoastră aţi terminat cele şapte clase la Subcetate…
Dumitru Hanga: Da, patru la unguri, între 1940-1944, şi trei la români (1944-1947). Îmi exprim
recunoştinţa faţă de învăţătorii mei, Andrei şi Maria Cotfas, şi admiraţia
pentru cel care a fost Gavriluţ Urzică, un bun preieten al copiilor şi învăţătorul
care mi-a trezit interesul şi pasiunea pentru matematică.
Doina Dobreanu: Se pare că anul 1947 a însemnat o piatră de hotar în devenirea
dumneavoastră.
Dumitru Hanga: Aşa este. În vara anului 1947, la 13 ani, fratele tatălui meu, Vasile Hanga, de
meserie cizmar, proprietar al unei vile în Bucureşti, în cartierul boieresc
Parcul Jianu, actualul cartier al Primăverii, a venit în vacanţă la Subcetate şi
s-a înţeles cu părinţii mei să mă ia la Bucureşti şi să mă înveţe cizmăria.
Doina Dobreanu: Vă amintiţi, desigur, momentul desprinderii de familie şi de satul natal.
Dumitru Hanga: A fost dureros. Era 15 septembrie, o zi minunată, cu cer senin, călduroasă şi
cu o uşoară adiere de vânt. În Poiană erau oameni la cosit şi adunat otavă, iar
la Mureş copiii se jucau şi se scăldau. M-a copleşit tristeţea şi am plâns
amarnic. În gară, la sosirea trenului, plângeam cu toţii, încât nici nu am fost
în stare să ne luăm rămas bun. Drumul până la Bucureşti a durat în jur de 20 de
ore. Eram îmbrăcat cu haine groase, căldura era înăbuşitoare, vagoanele cu
bănci de lemn erau tixite de ploşniţe care mi-au ciuruit tot corpul. Trecând
prin tunelurile din zona Predealului, fumul gros de la locomotivă a pătruns în
vagoanele care aveau şi geamuri sparte şi senzaţia era de asfixiere.
Doina Dobreanu: Care au fost trăirile copilului plecat dintr-un sat de munte la impactul cu
marele oraş?
Dumitru Hanga: A veni la Bucureşti, un copil de 13 ani, păzitor de vaci pe dealurile din
Subcetate până mai ieri, îmbrăcat în cămaşă şi izmene cusute de mama din pânză ţesută
tot de ea în casă, încălţat cu opinci sau desculţ, cu o trăistuţă în spate în
care îmi punea mama dimineaţa un călcăi de pâine, o sticluţă cu lapte şi 2-3
mere, cu care mă hrăneam toată ziua, însemna să intri într-o altă lume. Am
parcurs drumul de la Gara de Nord şi până la locuinţa unchiului meu cu
taximetrul, admirând vilele luxoase înşirate de o parte şi alta a Bulevardului
Jianu, actualmente al Aviatorilor.
Doina Dobreanu: Aţi putea să povestiţi despre acest unchi al dumneavoastră, fratele tatălui,
care v-a dus la Bucureşti şi v-a ajutat să vă schimbaţi viaţa?
Dumitru Hanga: Fiind orfan de ambii părinţi, acest Vasile Hanga a plecat în
lume, copil fiind, îmbrăcat în portul specific locului, cu opinci în picioare şi
cu o trăistuţă în spate. S-a oprit pentru început la Reghin, unde a fost
angajat, prin mari eforturi, ucenic cizmar la un meşter beţiv, needucat şi
agresiv. A plecat apoi la Budapesta, unde a lucrat un număr de ani la diverşi
meşteri, învăţând să presteze o meserie de bună calitate. S-a stabilit la
Bucureşti, unde a deschis un atelier de cizmărie pe strada Berzei, în apropiere
de Ştirbei-Vodă şi Cişmigiu. Pe parcurs, a angajat 7-8 lucrători, iar cu banii
agonisiţi a construit vila din Parcul Jianu. În 1940 şi-a mutat atelierul
într-o anexă a vilei sale, unde, împreună cu doi ucenici, repara şi confecţiona
încălţăminte pentru boierii cartierului.
Mi-amintesc
că la serbarea mea şcolară de la finele clasei a VII-a a participat protopopul
Vasile Urzică şi că, în cuvântul rostit de el, a adus elogii unchiului meu, pe
care îl vizitase la Bucureşti în acelaşi an, pentru realizările sale.
Doina Dobreanu: Protopopul Vasile Urzică (1872-1970),
ctitorul actualei biserici de piatră din Subcetate la începutul secolului al
XX-lea, obligat să părăsească în 1916 satul natal, pe care îl păstorea, fiu de
preot şi el, al lui Ioan Urzică, protopop de Gheorgheni, originar din
Subcetate, era în acel an, 1947, după cum spuneţi, într-o vizită în satul obârşiei
sale. Frumos exemplu de muncă, chibzuinţă, hărnicie şi perseverenţă oferea
absolvenţilor şcolii din Subcetate, aducând elogii unchiului dumneavoastră! V-a
insuflat, mă gândesc, şi dumneavoastră curajul de a vă urma unchiul la Bucureşti.
Dumitru Hanga: La început am avut o reţinere pentru cizmărie, dar cu timpul a început să-mi
placă această meserie. Într-una din zilele lunii august 1948, când eram singur
în atelier, a intrat perceptorul care încasa impozitul pe venit, un ins cam de
40-45 de ani. El m-a sfătuit să mă înscriu la la Şcoala profesională de
pielărie. Am acceptat propunerea şi am început să urmez, la scurtă vreme,
cursurile acestei şcoli. Şcoala funcţiona într-o clădire cu etaj, dar veche şi
dărăpănată, pe Calea Văcăreşti, în apropiere de Biserica „Sfânta Vineri”. Eram
tare bucuros de acest început! Primeam lecţii de tehnologie, croit şi confecţionat
încălţăminte.
Doina Dobreanu: Aţi avut astfel ocazia să cunoaşteţi tineri ca dumneavoastră, să vă faceţi prieteni,
să vă aclimatizaţi în capitală.
Dumitru Hanga: O influenţă benefică a avut-o asupra mea profesoara de limba şi literatura
romănă, doamna Zamfirescu. Era o persoană aparte, foarte frumoasă, cochetă şi
cu o ţinută foarte îngrijită. Fusese profesoară la Liceul „Sfântul Sava”, dar
pentru că soţul ei, general magistrat, care lucrase în anturajul Mareşalului
Antonescu, a fost condamnat la închisoare pe viaţă şi a murit în detenţie, profesoara
fusese dată afară din liceu şi s-a angajat, tot ca profesoară de limba română,
la această şcoală profesională. Ea mi-a propus şi a insistat să urmez cursul
seral la Liceul „Sfântul Sava”. Ea însăşi m-a însoţit la liceu, m-a prezentat
directorului ca fiind nepotul dumneaei şi l-a rugat să aprobe înscrierea mea la
cursul seral. În perioada de liceu, 1950-1954, am avut parte de profesori de
înltă ţinută profesională şi morală, precum prof. Nicolae Saftu la limba
română, profesoara Olivotto la matematică, prof. Nicolau la fizică. Ceea ce
regret acum este că, la sugestia unchiului meu, am evitat să mai ţin legătura
cu această profesoară care m-a făcut om pentru toată viaţa, mai ales după ce am
devenit elev al Şcolii Militare.
Doina Dobreanu: Ucenicul cizmar din atelierul unchiului său a absolvit şcoala profesională,
apoi liceul, îmbinând munca şi studiul…
Dumitru Hanga: La începutul anului 1950, când unchiul avea tot mai puţin de lucru, am fost pus
în situaţia de a-mi găsi un alt loc de muncă, aşa că m-am angajat, cu ajutorul
unui fost ucenic de-al unchiului meu, la Cooperativa de cizmărie COMEC din
Calea Griviţei, în apropiere de Podul Grand. Am locuit în continuare la
unchiul, până în 1952. Parcurgeam drumul pe jos. La cooperativă, unde lucrau în
jur de 80 de meseriaşi, se făceau cizme pentru ofiţeri. Eu lucram la secţia de
tălpuit împreună cu 6-7 meserişi coordonaţi de nea Vasile, o persoană tăcută şi
bună la suflet. La prânz mâncam împreună din hrana ce o aducea fiecare de
acasă. De multe ori mâncam din mâncarea lor, fără ca eu să am pachet. Cel mai
mult savuram sarmalele cu ardei iute ale lui nea Vasile.
Echipa
confecţiona în jur de 8 perechi de cizme pe zi. Eu mă specializasem în cusutul
ramelor şi al tălpilor. Aveam cel mai mic salariu din echipă.
În
jurul orei trei după amiază, plecam, tot pe jos, la liceul „Sfântul Sava”, pe
traseul Calea Griviţei, Gara de Nord, Catedrala „Sf. Iosif”, Str. Berthelot.
Seara, în jurul orei 21,30 – 22,00 mă întorceam acasă cu tramvaiul 5.
Doina Dobreanu: Să înţeleg că acesta a fost programul dumneavoastră zilnic în cei patru ani
de liceu…
Dumitru Hanga: Doar în primii doi ani… Într-una din zilele de la începutul anului 1951, a avut
loc adunarea membrilor de partid şi tineret pentru care au fost blocate toate
ieşirile din cooperativă. În aceeaşi după-amiază aveam şi teza la matematică şi,
cu toate insistenţele la conducere, nu am obţinut aprobarea să merg la şcoală.
Pentru că am sărit gardul şi am plecat la liceu, în ziua următoare am fost
exclus din organizaţia de tineret.
Am
fost sftuit de unii cizmari mai în vârstă care apreciau efortul meu de a urma
liceul să-mi caut un alt loc de muncă. Aşa că, în vara anului 1952 m-am înscris
la o şcoală de calificare pentru desenatori tehnici, în cadrul Institutului de
Cercetări şi Proiectări Electrotehnice din Piaţa Rosetti. După şase luni am
fost angajat desenator şi am lucrat în acest institut până în anul 1954.
Doina Dobreanu: În felul acesta v-aţi despărţit, cred, definitiv de cizmărie…
Dumitru Hanga: Adevărat, dar de teama unui eşec care să mă fi readus la cooperativă, nu mi-am
luat sculele şi hainele de lucru, nici ultimul salariu şi nici cotizaţia de
membru cooperator. N-am mai trecut niciodată pe la acel loc de muncă.
Doina Dobreanu: Şi anul 1952 a fost, aşadar, un an de cotitură în viaţa dumneavoastră…
Dumitru Hanga: Nu numai sub aspectul relatat… În primăvara anului 1952, locuitorii din Parcul
Jianu au fost evacuaţi, iar casele lor au fost ocupate de conducerea de partid şi
de stat. Unchiul a fost mutat într-o casă veche şi modestă în apropiere de Foişorul
de Foc, în care aveam şi eu o cameră la demisol. Era pe Bulevardul Dimitrov,
actualul Ferdinand, la numărul 5 A.
În
această casă şi-a încheiat unchiul scurta istorie a vieţii, mai tragic decât
începuse. A decedat noaptea în somn, în primăvara anului 1964. Mi-amintesc cum
a fost scos sicriul său din casă pe geam deoarece scara de acces în locuinţă nu
permitea acest lucru.
Doina Dobreanu: Să ne întoarcem la anul 1954, anul în care aţi terminat liceul…
Dumitru Hanga: Şi anul în care am fost încorporat în armată. Prezentându-mă la Centrul
Militar, mi s-a propus să merg la şcoala militară de ofiţeri tehnici auto, care
îşi avea sediul la Podul Constanţa din Bucureşti. Am acceptat imediat: durata şcolii
era de trei ani, la fel ca şi durata stagiului militar. Am dat examen de
admitere şi, după trei ani, în 1957, am absolvit şcoala. Aveam cursuri
teoretice şi practice despre cunoaşterea, reparaţia, exploatarea şi întreţinerea
tuturor vehicolelor din armată, inclusiv a tancurilor, ceea ce presupunea şi
dobândirea cunoştinţelor de lăcătuşerie, mecanică, sudură, vopsitorie auto,
electricitate şi evacuare a autovehicolelor. În final, am obţinut şi carnet de
conducere pentru aceste tipuri de maşini.
Doina Dobreanu:Aţi urmat o şcoală care v-a orientat spre cariera militară…
Dumitru Hanga: Da, care m-a înscris într-un parcurs interesant…
Doina Dobreanu: Pe care, cu bunăvoinţa dumneavoastră, am vrea să-l cunoaştem şi noi, cei din
Subcetate.
Dumitru Hanga: Am început ca şef de atelier de reparaţii auto, mai întâi la Regimentul de aviaţie
Turnişor din Sibiu, apoi la Regimentul de aviaţie din Timişoara, unde am fost
selectat, în 1961, pentru Academia Tehnică Militară, secţia tancuri şi auto.
Cursurile Academiei au durat şase ani (1961-1967). Profesorii noştri erau în
mare parte civili care predau la Politehnică şi Universitate, de o înaltă ţinută
profesională şi morală. Îmi amintesc cu tot respectul de profesorul Coşniţă, la
matematici speciale, de profesorul Postelnicu, la geometrie analitică, de prof.
Niţă, la mecanică şi fizică, de prof. Dima, la organe de maşini, de comandor
doctor inginer Ştefan, la mecanica fluidelor, de col.dr. ing. Vasilache, la
calculul şi construcţia tancurilor ş.a.
Examenul
de stat l-am susţinut în primăvara anului 1967, cu proiectul „Calculul,
proiectarea şi construcţia unui transportor blindat pentru tractarea pieselor
grele de artilerie”.
Doina Dobreanu: Felicitări pentru cutezanţa, strădania, perseverenţa, munca asiduă şi
efortul susţinut de a vă valorifica talanţii, calităţi care v-au susţinut
mereu în drumul spre reuşită.
Dumitru Hanga: A fost nevoie şi de curaj, şi de stăruinţă şi de efort în anii petrecuţi la
academie. Au fost anii cei mai duri din viaţa militară. Sistemul de învăţământ
era la un nivel foarte ridicat şi era bine coordonat şi controlat.
După
fiecare oră de curs, făceam o oră de seminar, la care eram notaţi. Periodic
dădeam lucrări de control, iar cei care obţineau note sub 6 făceau studiu
individual, obligatoriu în academie, până la orele 10 seara. Interdicţia era
ridicată numai după corectarea notelor. Ofiţerii elevi cu mai mult de trei
restanţe erau îndepărtaţi din Academie. Din cei 24 de ofiţeri admişi am rămas
12. În cei şase ani de Academie nu am făcut studiu obligatoriu şi am avut o
singură restanţă.
Lunea
dimineaţa, înainte de începerea cursurilor, aveam inspecţia pe facultate şi pe
secţii. Ni se verifica starea de sănătate, igiena personală, ţinuta, inclusiv
tocurile de la pantofi şi dacă batista este curată şi purtată în buzunarul
stâng al pantalonilor. Urma un scurt bilanţ al rezultatelor la învăţătură
pentru săptămâna anterioară.
Doina Dobreanu: După absolvirea Academiei aţi primit responsabilităţi pe măsura pregătirii
dumneavoastră…
Dumitru Hanga: Am fost repartizat la Regimentul de tancuri din Turda, după doi ani am fost
mutat la Bucureşti, la Divizia de tancuri, unde, timp de cinci ani, am
îndeplinit diferite funcţii: locţiitor tehnic de regiment, ajutor locţiitor
tehnic de divizie, coordonator al cursurilor pentru pregătirea tehnică a
cadrelor militare din cadrul Diviziei.
În
toamna anului 1975, am fost promovat în Ministerul Apărării Naţionale, la Direcţia
Planificare din Departamentul Înzestrării Armatei, iar după 15 ani, în 1980, am
preluat funcţia de planificator şi coordonator al Direcţiei de Comerţ exterior
al M.A.N., care se ocupa de importurile şi exporturile de tehnică, armament şi
muniţii.
Doina Dobreanu: Permiteţi-mi să vă felicit din nou…
Dumitru Hanga: Da, mulţumesc. Alături de personalul acestei direcţii şi al Marelui Stat Major,
am participat la încheierea contractelor anuale de import şi export la Moscova,
Leningrad şi alte capitale din fostele ţări comuniste. Participam la
organizarea expoziţiilor de tehnică militară în ţara noastră, care erau
vizitate de reprezentanţii armatelor din Tratatul de la Varşovia şi participam
la vizitele expoziţiilor similare din celelalte ţări. Noi am exportat
transportoare amfibii blindate, avioane de şcoală şi antrenament, armament de
artilerie, infanterie, muniţii şi alte produse de tehnică militară. Importam
avioane de luptă, complexe de rachete, sisteme de staţii de radiolocaţie,
tancuri, motoare pentru nave de luptă, submarine etc… Împreună cu ofiţeri din
Direcţia de Comerţ Exterior am fost în misiune, pentru a încheia contracte de
colaborare şi vânzare de armament în capitalele unor ţări din Africa şi Asia
precum: Mozambic, Tanzania, Somalia, Zimbabue, Egipt, Etiopia.
În
primăvara anului 1989 am fost promovat în funcţia de Şef al Secţiei Planificare
din Direcţia Planificare, secţie care reprezenta Statul Major al
Departamentului de Înzestrare al Armatei. În vara anului 1992, la vârsta de 58
de ani, am fost pensionat cu gradul de colonel inginer. Am părăsit armata, unde
am muncit cu dăruire şi dragoste, cu tristeţe şi durere în suflet.
Doina Dobreanu: Ne-ar face plăcere să aflăm câteva impresii din timpul
misiunilor dumneavoastră în Africa.
Dumitru Hanga: Ar fi multe de povestit… S-ar putea scrie o carte. La începutul
lunii februarie a anului 1979, am plecat cu avionul, împreună cu colegul meu,
col. ing. Ion Pântece, în misiune în Tanzania, la Dar-Es-Salaam şi în Mozambic,
la Maputo.
Parcurgând
cu maşina drumul de la aeroport până la Ambasada Română din Dar-Es-Salaam, vreo
10 km., în faţa ochilor mi-a apărut o lume complet nouă. Pe câmpia îngălbenită
de arşiţă, cu copaci răzleţi, vedeam bărbaţi slabi însoţind vite ce abia se ţineau
pe picioare şi femei ce duceau pe cap bidoane ruginite cu apă sau coşuri cu
merinde, în spate cu câte un copil legat în cingătoare, iar pe lângă ele cu unu-doi,
mai mărişori. Condiţiile inumane în care trăiau aceşti oameni îmi stârneau
sentimente de duioşie şi tristeţe.
Am
fost impresionat totodată de masivul muntos Kilimanjaro (5895 m) ale cărui înălţimi
înzăpezite păreau înfipte în cer.
La
ambasadă am aflat că nava cu produsele de tehică militară pe care urma să le
descărcăm şi să le predăm armatei tanzaniene va sosi în port peste trei zile.
Ni s-a atras atenţia că în Tanzania, fiind lângă ecuator, dimineaţa la orele
6,00 se luminează brusc şi tot brusc se întunecă în jurul orei 18.00, când
soarele apune. De asemenea, am fost avertizaţi să nu întârziem seara în oraş,
fiind bântuit de hoţi.
Tanzania,
fostă colonie britanică, a devenit stat independent în 1964, format prin unirea
a două state: Zanzibar şi Tanganica.În
oraş am întâlnit multe clădiri spectaculoase, printre care biserici catolice şi
protestante, în vreme ce la periferie lumea trăia numai în colibe de pământ sau
de stuf, fără geamuri uneori.
Când
nava a sosit, am descărcat armamentul şi tehnica pentru Tanzania, apoi ea şi-a
continuat drumul spre Mozambic, unde urma să ne depalsăm şi noi.
Doina Dobreanu: Vă mai amintiţi cine era ambasadorul României în acea ţară africană în acel
moment?
Dumitru Hanga: Desigur. Era dr. Calomfirescu, o personalitate ştiinţifică, dar şi de mare
omenie. Ne-a povestit de participarea sa la unele reuniuni ştiinţifice internaţionale
de la ARUSA, o importantă zonă a Africii pentru studii ştiinţifice.
Domnia
sa era un bun cunoscător al acestei ţări care se află pe linia marilor lacuri
africane: Malawi, Tanganyika şi Victoria, cu masive muntoase vulcanice, dar şi
cu câmpii cu cele mai mari rezervaţii de elefanţi, bivoli, antilope, zebre,
girafe, lei, rinoceri, crocodili şi păsări, cca 1000 de specii.
Doina Dobreanu: Misiunea dumneavoastră a continuat în Mozambic…
Dumitru Hanga: Da, la Beira, la 1700 km. nord de aeroportul Maputo, capitala
Mozambicului, unde am aterizat. Dacă distanţa aceasta am parcurs-o cu avionul,
la întoarcere am călătorit, la rugămintea ambasadorului, în „Dacia 1300” pe
care am descărcat-o din navă, trimisă pentru Ambasada Română din Maputo.
Oraşul
Beira, al doilea ca mărime din Mozambic, este aşezat într-un golf al Oceanului
Indian. Este modern, cu clădiri înalte de 10-15 etaje şi arhitectură
atrăgătoare, cu bulevarde drepte şi largi. Coloniştii portughezi au construit
în Mozambic oraşe moderne, cu o puternică influenţă europeană, dar după obţinerea
independenţei, din cauza sărăciei şi a nivelului scăzut de civilizaţie, toate
oraşele au intrat într-o profundă degradare şi neglijare.
În
hotelul în care am fost cazaţi am întâlnit trei români de la Uzinele de Vagoane
din Arad, care asigurau asistenţa tehnică la 50 de vagoane de persoane livrate
de ţara noastră pentru experimentare. Ei povesteau că doar într-o lună, timp în
care vagoanele au circulat pe căile ferate mozambicane, acestea au fost jefuite
de WC-uri, oglinzi, tapiserii, mânere, etc., fapt ce semnifică nivelul de
sărăcie şi civilizaţie al acestui popor.
Doina Dobreanu: Parcurgerea distanţei dintre Beira şi Maputo, cu maşina, v-a
oferit posibilitatea să observaţi viaţa oamenilor şi în afara marilor oraşe.
Dumitru Hanga: A fost o experienţă unică. Şoseaua era paralelă cu Oceanul
Indian, dar la o distanţă destul de mare. Fusese construită de portughezi, însă
acum părea părăsită, cu pâlcuri de iarbă pe asfalt, fiind puţin circulată şi
neîntreţinută. Popasurile la anumite distanţe fuseseră prevăzute locuri de
parcare, cu fântâni şi cişmele pentru apă, care nu mai erau în stare de funcţionare.
Tot drumul până la Maputo am fost însoţit de peisaje minunate oferite de păduri
cu copaci falnici, între care mahon şi abanos, unii cu scorburi uriaşe, sau de
stufărişuri, de prezenţa maimuţelor, a nenumăratelor specii de păsări şi a altor
vieţuitoare. Destul de des apăreau şerpi care traversau şoseaua şi care, din
cauza soarelui, păreau strălucitori.
Pe
primii 300 km nu am văzut niciun om, nicio aşezare omenească. Maşinile erau
rare, asfel că numai la circa o jumătate de oră întâlneam câte una.
Primul
om văzut fusese un negru în pielea goală, căţărat în copac, înarmat cu săgeţi;
părea un om primitiv, singuratic, obosit şi nemâncat. Pe măsură ce înaintam, am
văzut şi alţi oameni, tot în pielea goală, dar cu părţile intime acoperite cu
frunze; am văzut locuinţe construite din crengi de copaci înfipte în pământ,
unele fără pereţi laterali, doar cu acoperişul din stuf. În preajmă erau vite,
capre şi păsări. Am oprit maşina să facem nişte fotografii, dar ni s-a permis
numai după ce am oferit mici daruri constând din pacheţele cu biscuiţi şi
conserve din carne. Apa pentru băut o aduceau de la 2-3 km distanţă în nişte
bidoane ruginite sau în butoiaşe trase de măgari.
Doina Dobreanu: Era o prăpastie impresionant de mare între viaţa urbană şi cea rurală…
Dumitru Hanga: Oraşele fuseseră construite de portughezi şi erau locuite de
europeni, indieni, chinezi, metişi. Maputo era un oraş mare şi modern, cu
bulevarde largi şi drepte, cu clădiri impresionante de 10-15 etaje, la parter
având spaţii comerciale, cu vile luxoase inconjurate de curţi mari, pline cu
flori în cartierul rezidenţial. Pe malul oceanului, plaja era cât cuprindeai cu
privirea, iar în apropiere erau parcuri întinse cu verdeaţă, cocotieri, lămâi,
portocali. La periferia oraşului, în drumul spre aeroport, erau cartiere
sărace, cu locuinţe din tablă, din pământ sau din stuf, unele lipsite de
geamuri, cartiere cu mirosuri infecte, cauzate de lipsa canalizărilor.
Am
vizitat pieţe agroalimentare unde se vindeau fructe şi legume indigene, peşte,
scoici etc. Însoţiţi de reprezentantul armatei, maiorul Ibrahim, am vizitat
gara, muzeul căilor ferate, unde erau expuse primele locomotive şi vagoane care
circulaseră în Mozambic începând cu anul 1895, apoi portul maritim militar,
baza militară aeriană, depozite de armament şi terenuri de instrucţie.
La
sfârşitul lunii februarie, misiunea noastră în Mozambic a luat sfârşit. La
întoarcerea în ţară, tot cu avionul, am făcut o escală în Rhodezia, actualul
stat Zimbabwe, apoi la Londra. Un reprezentant al ambasadei României ne-a aşteptat
la aeroportul Salisbury, actualul Harare. Până la eliberare, în 1979, Rhodezia
a fost administrată de Republica Sud-Africană, care, la rândul ei, fusese sub
influenţă britanică. Harare era un oraş modern, cu clădiri înalte din sticlă şi
oţel, cu străzi largi şi curate, cu supermarcheturi bine aprovizionate. Aici am
găsit cele mai ieftine produse de îmbrăcăminte, băuturi şi mâncare.
Doina Dobreanu: Spuneaţi că aţi plecat în mai multe misiuni în Africa…
Dumitru Hanga: Da. Mi-amintesc că la întoarcerea dintr-o altă misiune în
Mozambic, din anul 1981, am însoţit un număr de 250 de luptători mozambicani,
care erau aduşi în România pentru o instrucţie de şase luni la Centrul de
instrucţie din Făgăraş. Atunci am făcut o escală pe aeroportul din Adis-Abeba
din Etiopia. Aici avionul cu care noi călătoream a fost înconjurat de o grupă
de soldaţi sovietici, cu armele îndreptate spre el, cu intenţia de a verifica
încărcătura avionului. Am aflat că o mare parte a aeroportului era ocupată de
avioane militare sovietice. Au trecut trei ore până ce comandantul aeronavei a
luat legătura cu reprezentantul diplomatic al României din Adis-Abeba, care, la
rândul său, a tratat cu conducerea sovietică de pe aeroport spre a-şi retrage
militarii din jurul avionului.
În
anul 1989 am fost de două ori în Mozambic, pentru a preda cele două
transporturi de armament şi tehnică militară livrate armatei mozambicane de
către România, transporturi care aveau să sosească în portul Maputo în luna
mai, respectiv în luna noiembrie. Prima oară am fost împreună cu col. ing.
Sanda Gheorghe, specialist în armament şi rachete, iar a doua oară însoţit
numai de doi maiştri militari, pentru a verifica şi repara maşinile livrate
anterior. Ei se numesc Viorel Bărănescu, mecanic auto, şi Ioan Alexe,
electromecanic, ambii maiştri principali de la Baza de Reparaţii Auto Ribăr.
În
drumul nostru spre Moputo, am făcut tranzit la Lisabona. Am avut la dispoziţie şapte
ore aici, timp în care am văzut oraşul, situat într-un golf al Oceanului
Atlantic, şi am vizitat mănăstirea unde se afla înmormântat regele Carol al
II-lea şi regina Maria a României.
În
Mozambic am cutreierat, timp de 20 de zile, diverse baze militare şi am reuşit
să verificăm şi să reparăm toate maşinile defecte, fiind asistaţi permanent de
un căpitan mozambican, de specialitate auto, cu academia în URSS. Am demonstrat
autorităţilor mozambicane că defecţiunile care determinau nefuncţionalitatea
acestor autovehicule erau cauzate de proasta întreţinere a lor, de pregătirea
specialiştilor şi de exploatarea necorespunzătoare, de sustragerea unor piese
vitale pentru funcţionarea lor. Documentaţia şi concluziile noastre le-am
prezentat Şefului Marelui Stat Major, care, în numele Ministrului Apărării Naţionale,
a mulţumit conducerii României şi armatei noastre pentru armamentul şi tehnica
militară, dar şi pentru eforturile specialiştilor din delegaţie, care au
demonstrat că toate necazurile s-au datorat personalului tehnic din armata lor.
În
urma acestei misiuni, eu am fost premiat de ministrul apărării naţionale,
General Vasile Milea, iar generalul Victor Stănculescu, Şefului Departamentului
Înzestrării Armatei, m-a avansat pe funcţia de Şef al Secţiei de Planificare
din Direcţia Planificare a Direcţiei Generale a Înzestrării Armatei.
Mărturisesc
că această misiune a fost poate cea mai dificilă şi de răspundere din întreaga
mea activitate. În primul rând pentru că am fost obligaţi să lucrăm zi lumină,
afară, într-o arşiţă şi căldură de multe ori insuportabile…
Doina Dobreanu: Cum aţi reuşit să împăcaţi cele două realităţi din viaţa dumneavoastră:
armata şi familia?
Dumitru Hanga: Sunt căsătorit din anul 1962… De curând am împlinit 50 de ani de căsnicie.
Împreună cu Magdalena avem două fete: Manuela şi Mihaela. Ambele fete au urmat
studii superioare, ambele sunt căsătorite şi ambele locuiesc în apropierea
noastră; ambele au câte doi băieţi: Răzvan şi Ionuţ sunt fiii Manuelei, iar
Rareş şi Matei sunt fiii Mihaelei.
Doina Dobreanu: Vă felicit pentru realizările dumneavoastră profesionale, pentru cele
familiale şi pentru aniversarea a 50 de ani de căsătorie. Felicitări speciale
soţiei dumneavoastră care a avut curajul de a vă fi alături, încurajându-vă şi
stimulându-vă, mai ales în anii dificili de Academie Militară! La mulţi
ani cu sănătate!
DUMITRU HANGA în Africa - Mozambic, 1979
💖💛💙
Despre VICTOR SILVIU MÂNDRU, ofițer al Armatei Române, interviu cu col.ing.(r) Dumitru Hanga:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu