Doina
Dobreanu: Purtăm acelaşi nume, facem parte din
aceeaşi familie, a Dobrenilor din Subcetate, şi, totuşi, nu ne cunoaştem de
multă vreme. Mă bucur să vă cunosc personal, dar şi prin intermediul cărţilor
dumneavoastră. Pentru cei care nu vă cunosc şi nici nu au avut bucuria de a vă
citi cartea de memorialistică, „Pur şi simplu memorii”, finalizată la sfârşitul
anului 2009, v-aş ruga să ne spuneţi ce vânt vă aduce din când în când la
Subcetate, având în vedere că v-aţi născut în comuna Gălăuţaş, respectiv în
cătunul Preluca, unde aţi petrecut şi primii ani ai copilăriei.
Ioan
Dobreanu: M-am stabilit de multă vreme la Roman, dar
o chemare tainică mă aduce din când în când la locul naşterii mele, aici, unde,
sub cruci de piatră, odihnesc străbunii.
Preluca,
cătunul unde acum mai sunt doar câteva case în care locuiesc ultimii şase
prelucani, mă cheamă la începutul fiecărei veri. Imaginea satului, deşi
majoritatea caselor sunt pustii, mi-a rămas în memorie aşa cum a fost în vremea
copilăriei mele. Văd casele cu ogrăzile pline de orătănii, văd vitele
întorcându-se de la păşune seara, unchieşii şi mătuşile preocupaţi de grijile
gospodăriei, mieii zburdând prin ţarcuri şi păsăretul ogrăzii agitat de
incursiunile de pradă ale ulilor.
Văd
drumul plin de colb din zilele călduroase, dar şi omătul în troiene cât gardul,
când tata făcea cărare până la grajd pentru a da de mâncare vitelor. Mă văd căţărat
în cireşi pentru a-mi astâmpăra setea, ori alergând după cârlanii din ogradă.
Şi
mai văd prietenii de pe Piciorul Plaiului, mulţi din ei plecaţi în lumea umbrelor,
fata pe care am sărutat-o întâi, flăcăii şi fetele jucând pe la clăci, aud doba
şi cetera după care jucam învârtita şi ştraierul de sărea colbul şi câte altele
mai văd, de parcă acum se petrec sub ochii noştri.
Acolo,
sus, în Padină, cum numiţi voi, varvigenii, aceste locuri, aerul e mai curat,
izvoarele sunt mai limpezi, iar sălbăticiunile trăiesc în relaţii de bună
vecinătate cu oamenii locului, se cunosc şi se respectă. Oamenii de acolo sunt
obligaţi să străbată cu piciorul distanţe mari, coaste abrupte şi desişuri pe
unde ursul se plimbă în voie. Având în preajmă duritatea stâncii şi
verticalitatea brazilor, şi-au format caracterele puternice. Şipotul izvoarelor
şi simfonia codrului în nopţile de iunie i-au făcut receptivi la frumos. De
acolo, din Prelucă, orizontul care li se deschide privirilor cuprinde un spaţiu
imens, mărginit de coamele ondulate ale munţilor. Acest orizont i-a făcut mai
temerari şi le-a trezit, din copilărie, curiozitatea de a vedea ce este
dincolo.
Da,
era mirifică acea lume a satului şi de multe ori mi se pare că o văd cu ochii
copilului şi ai adolescentului de atunci. În astfel de cătune, pe atunci
clocotea viaţa!...
DD:
Adevărat este că fiecare ins poartă în suflet locul şi amintirile
copilăriei… Preluca şi Zăpode, unde v-aţi
petreut anii sturlubatici şi nevinovaţi ai copilăriei, le-aţi purtat cu
dumneavoastră pretutindeni în minte şi în suflet, dar ce anume vă cheamă şi vă
aduce la Subcetate?
ID:
Vin aici în amintirea tatălui meu, a bunicilor mei din Subcetate, a fratelui
meu, primul copil născut al părinţilor mei, înmormântat undeva în grădina
bunicilor, pe Faţă…
Mama,
născută în Prelucă, era al şaptelea copil şi mezin din familia lui Dumitru Ţăran
şi Elena Muscă. În sat i se spunea Paraschiva lui Mitru lui Simion al Diacului.
Străbunicului ei i se spunea Diacul deoarece fusese diacon la biserica din
Subcetate. Se pare că de acolo venise diacul, în condiţii misterioase, aici, în
Padină, unde a primit o mare suprafaţă de pământ, pentru păşunat şi pădure. Din
cei şapte copii ai bunicilor din Padină, unul a murit în Primul Război Mondial,
doi s-au căsătorit în Gălăuţaş, Anuţa în Topliţa, iar trei – Nuţu, mama şi
Maria, la Subcetate. Mama îl cunoscuse pe tata la o horă la Subcetate. Se pare
că s-au plăcut de la prima vedere, tata fiind un flăcău înalt cât un brad şi cu
ochii albaştri. Avea vorba dulce şi blândă, iar mersul îi era legănat. Firea sa
calmă şi visătoare avea să fie complementară cu cea a mamei, femeie aprigă şi
răzbătătoare.
S-au
căsătorit prin luna mai a anului 1930, cununia oficiindu-se la Biserica
Greco-Catolică din Subcetate. Nu aveau să rămână aici decât un an. Firi total
diferite, ca temperament şi mod de a înţelege rostul lucrurilor, mama şi soacra
n-aveau cum să trăiască sub acelaşi acoperiş. După ce şi-au îngropat primul
prunc aici, doar la câteva săptămîni, mama şi-a luat bărbatul şi zestrea de la
părinţi şi s-au mutat în Padină, unde şi-au durat gospodăria lor, alături de
cea a bunicilor.
DD:
Aveţi, probabil, neamuri la Subcetate, verişori şi nepoţi…
ID:
Când eram mic, să fi avut vreo şapte ani, tata m-a luat cu el în Varviz
(Subcetate) şi mi-a arătat locul unde şi-a petrecut copilăria şi tinereţea până
la 25 de ani, apoi m-a prezentat neamurilor de acolo şi prietenilor săi din
copilărie. Se întâmpla aceasta imediat după război… Dacă ar fi trăit mai mult,
aş fi cunoscut acum mai bine pe toţi cei care descind din stirpea Dobrenilor…
Pe
bunicul dinspre tată nu l-am cunoscut; ştiu doar că îl chema Petru şi îi ziceau
Petru al Popii. Pe bunica am cunoscut-o şi mi-o amintesc bine, fiindcă a iernat
odată la noi, în Prelucă, atunci când tata era concentrat, în vremea
războiului. O mai ajuta pe mama la treburile casei. La scurtă vreme după ce s-a
întors la Subcetate a murit. De la ea moştenea tata ochii albaştri, trupul
înalt, mersul legănat şi blândeţea!
Tata
avea doi fraţi şi două surori. Surorile lui au rămas văduve de tinere; doar
Paraschiva avea un băiat de o seamă cu mine. Fraţii tatei, mai în vârstă decât
el, Ionuţ şi Petruca, au fost bărbaţi vrednici. Ionuţ era invalid din Primul
Război Mondial. Purta tot timpul o mănuşă pe mâna dreaptă fiindcă îi fusese
arsă pielea. În sat, oamenii îi spuneau Mănuşă. Făcuse carte românească bună.
Mi-a dat odată o gramatică latinească şi un dicţionar latin-român. Ştia o grămadă
de maxime latineşti şi ode din Horaţiu. Spunea că le ştia de la bunicul său
care fusese preot greco-catolic. Unchieşul Ionuţ a supravieţuit tuturor fraţilor
şi surorilor, atingând vârsta de 90 de ani.
Celălalt
frate al tatei, Petruca, a plecat în 1940 spre Banat, cu soţia şi cei patru
copii, din care doi ai soţiei din prima căsătorie. Unchiul Petruca şi soţia sa,
Mariţa lui Gafton, femeie aprigă, s-au stabilit în cele din urmă în comuna
Periam, nu departe de graniţa cu Serbia. Acolo se odihnesc amândoi…
DD:
Aţi vrea să-mi descrieţi imaginea casei părinteşti din Prelucă, casa
copilăriei dumneavoastră? Sunt imagini care nu se şterg niciodată din memorie…
ID:
Casa în care veneam pe lume era ca mai toate casele din satele de munte din
vremea aceea. Făcută din bârne, fiindcă lemnul era la îndemână atunci, avea
două odăi, prispă şi pivniţă. Odaia mai mare era cea în care îşi petrecea
familia mai tot timpul. Cealaltă odaie, mai mică, era „de mândrit”. Aici îşi ţinea
mama zestrea aşezată sub câte o cuvertură pe cele două paturi şi într-o ladă
căreia îi ziceam coastăn. Pe pereţi, de jur-împrejur, atârnau covoare, mândria
gospodinelor. Noi, copiii, nu prea aveam ce căuta în această odaie. Doar când
mama intra acolo mă furişam şi eu să privesc covoarele şi să mai trag cu ochiul
în ladă unde, într-un sertar, erau aşezate acte şi zapise de pământ.
Cu
toţii dormeam în odaia cea mare, copiii într-un pat şi părinţii în celălalt. Ne
înveleam cu ţoluri groase din lână, foarte călduroase, făcute la vâltoare pe
Măgheruş. În afară de cele două paturi, mai erau un canapeu în care ţinea mama
făina, masa şi soba, pe perete atârnând un blidar în care erau înşirate blidele
de lut şi câteva cratiţe. Pe cele două ferestre din faţă priveam spre Fundacul
Ierugii, iar pe cea situată pe peretele dinspre nord ne uitam să vedem când
vine mama de la Topliţa, ca să punem la foc ceaunul de mămăligă.
Hainele
de îmbrăcat erau la îndemână, într-un cuier după uşă. Hainele „de mândrit” –
cămăşile ţesute din bumbac şi cusute cu altiţe, prigitorile, brineţele, iţarii şi
laiberele cele bune - erau păstrate în coastăn.
În
podul casei se ţineau lăzile cu cereale şi porumb. Tot acolo, înşirate pe
sfoară, erau bucăţile de slănină şi carnea de porc afumate.
În
streaşina casei îşi făceau cuiburi, în fiecare an, rândunelele. Când veneau pe
la sfârşitul lui aprilie, ne bucuram fiindcă ştiam că nu va mai ninge.
DD:
Parcă aţi fi vorbit de casa bunicilor
mei de pe Faţă, în care m-am născut eu! Aceeaşi orânduială a gospodăriei ţărăneşti!
ID:
Pe atunci, casele nu aveau mai mult de două odăi, iar în faţă era prispa, acea
punte spre exterior, spre natură. De pe prispă, ţăranii îşi priveau ograda, cu
păsăretul, cu cârlanii şi scroafele cu purcei. De pe prispa casei ascultau la
începutul verii cântecul cucului despre care spuneau că e bine să-l auzi cântând
prima oară în faţă, ca să nu te vorbească duşmanii prin spate. De pe prispă
priveau răsăritul soarelui vara, pentru a şti dacă ziua va fi senină ori nu.
Tot pe prispă ieşeau uneori în nopţile de iarnă şi ascultau urletul lupilor
prin Fundacul Ierugii, fără a fi cuprinşi de fiori.
Târnaţul,
construit în faţă şi lateral mai târziu, a luat locul prispei; în mijloc era filigorea,
care se numeşte acum terasă…
În
ograda cea mică dimprejurul casei era cuptorul, în care mama cocea săptămânal
pâinea. Pe cărarea ce ducea spre cuptor, de o parte şi de alta erau vara flori,
scânteuţe şi bujori. Bujorilor le ziceam ruji şi înfloreau totdeauna la
Rusalii.
Grajdul
cu şură era în ograda cea mare unde stăteau vara porcii, păsările şi cârlanii.
Oile stăteau în zilele de iarnă într-un ocol în dosul şurii; noaptea, le băgam
în grajd, fiindcă dădeau lupii la ele. Vara, oile erau la stână, în Călimani.
Mergeau mama şi Mariţa la ele doar când le tundeau şi aduceau acasă brânza din
care puneam în bărbânţe şi pentru iarnă.
Cam
aşa era orânduită mica noastră gospodărie din Padină! O înjghebaseră părinţii
de primăvara până toamna, în anul în care veniseră de la Subcetate.
DD:
Copilăria dumneavoastră corespunde în parte cu anii de război. La fiecare
vârstă, războiul este perceput altfel… Cum a trăit copilul care eraţi, de 3-7
ani, acei ani cumpliţi de război?
ID:
Înainte de a împlini eu patru ani, tata a fost luat la
concentrare, un fel de muncă silnică. O vreme fusese dus la Budapesta, apoi
într-o localitate din judeţul Cluj, la Negărleşti. Aici lucrau la o cale
ferată. Mai greu i-a fost când a lucrat la pădure, într-o localitate numită
Cibiciadra, prin secuime. Aici, spunea tata, au dus-o cel mai greu. Lucrau
iarna, pe ger, în condiţii inumane: erau puşi uneori să tragă lemne prin zăpada
de un metru, în locul animalelor de tracţiune. Atunci s-a ales cu un reumatism
care avea să-l ducă de tânăr în mormânt. Cât timp a fost plecat tata, biata
mama trebuia să ducă tot greul gospodăriei. Timp pentru a ne mângâia nu prea
avea…
Iarna,
când mama ţesea, eu trebuia să îngrijesc focul şi să fac ţevi la sucală. M-a
învăţat apoi să dau prin spată, s-o ajut la nividit, dându-i firele prin iţe, şi
slobozeam teara la stative. Surorile mele mai mari, Mariţa şi Lucreţia, erau
deja la şcoală. Prin toamna lui 1942, pe la sfârşitul lui noiembrie, familia se
sporea cu sora mai mică, Valeria.
Timpul
trecea, noi creşteam, tata se întorsese de la concentrare. Era mulţumit că nu
fusese luat pe front. Lucra la Fabrica din Gălăuţaş. Frontul din Ardeal încă nu
ajunsese la noi, dar nu mai avea mult…
DD:
Vă amintiţi atmosfera aceea de nelinişte, de aşteptare care domnea în
cătunul dumneavoastră, ca în toate satele acestea din vecinătatea graniţei, în
vremea când frontul a trecut pe aici ?
ID:
Era prin 1944. Primul semn că frontul se apropia erau
bubuiturile tunurilor, care cred că se auzeau de mai sus de Gheorgheni, dinspre
Ghimeş sau dinspre Bicaz. Era prin luna septembrie. Toţi copiii eram cu vitele
pe Piciorul Plaiului. Am văzut cum deodată s-a luminat puternic cerul la
Ditrău, Subcetate, Gălăuţaş şi Topliţa. A fost un spectacol al înserării de
pomină: la asfinţit, se mai vedea geana roşie deasupra brazilor de pe Bătrâna,
iar la răsărit şi miazănoapte flăcările se înălţau luminând cerul. Nemţii, în
retragere, au dat foc fabricilor din aceste localităţi, ceea ce aveam să aflăm după
aceea. În depărtare, bubuiturile tunurilor se înteţeau…
În
aceeaşi seară au venit la noi, într-un car tras de boi, unchieşul George de pe
Valea Topliţei, cu mătuşa Anuţa şi cu fetele, Valeria şi Todorica. S-au
refugiat aici, la munte, din calea ruşilor, punând în car şi câţiva saci de
făină, să avem de pâine…
Nenorocirea
a fost că la Sălard, cam la vreo 15 km în aval de Topliţa, unde defileul Mureşului
era cel mai îngust, nemţii şi ungurii au făcut cazemate puternice, blocând
înaintarea ruşilor. Zădărnicirea înaintării ruşilor a durat nu mai puţin de şase
săptămâni. Până ruşii au găsit o cale să meargă prin dosul Bătrânii şi să-i
atace prin învăluire pe nemţi şi pe unguri, satele din spatele frontului, între
care şi Gălăuţaşul, erau expuse unor zilnice expediţii de jaf făcute de către „
glorioasa armată eliberatoare”. În incursiunile lor de pradă, aceştia luau tot
ce găseau: oi, vite, porci, cai, făină, găini.
În
toată această perioadă, recoltele au rămas pe câmp neculese, de frică să nu fie
luate de ruşi. Noi, copiii, eram toată ziua cu vitele la păscut, duşi cât mai
departe de casă, prin luminişuri de pădure. Luam tălăngile de pe vaci şi de la
oi, ori le înfudam cu şumuioace de iarbă, ca să nu fim auziţi… Ne ascundeam
unde era pădurea mai deasă, împreună cu animalele, acolo, unde ruşii nu intrau,
de teama partizanilor.
Atunci
i-am cunoscut în toată sălbăticia lor pe ostaşii ruşi şi pe cazaci, care căutau
pe tinerele fecioare ca iarba de leac. Mai târziu, când la şcoală ni se spuse
cât de civilizat era acest popor sovietic, doar zâmbeam. Ceea ce a urmat după
ce am fost eliberaţi se ştie…
DD:
Am citit în cartea dumneavoastră noianul de amintiri pe care le păstraţi din
această perioadă zbuciumată, trăită intens, cu frică şi nesiguranţă…
ID:
Frânturi din aducerile-aminte! Cred că doar copilul trăieşte în prezent cu
adevărat. Mai apoi, adolescent fiind, el îşi proiectează visurile de fericire
în viitor. Senectutea îşi alimenteză visurile din trecut.
Cei
care am avut norocul să ne naştem în satele de munte şi nu numai, ducem în
suflet imaginea satului până la mormânt. Întreaga viaţă rămânem tot ţărani, în
adâncul fiinţei noastre. Orizontul spaţial în care trăim copilăria ne modelează
sufletele şi ne cultivă imaginaţia. Dacă fiecare copil, care zburdă la vârsta
aceea a inocenţei prin maidanele sordide ale târgurilor, ori e strivit de
aglomeraţia din marile metropole, ar petrece măcar o vreme înconjurat de zariştea
satului, altfel i-ar fi modelat sufletul, ar fi mai bun şi ar avea o mai mare
disponibilitate afectivă.
Cât
mă priveşte, paginile pe care le-am scris sunt mărturii despre o viaţă trăită
cu bune şi rele, sunt o mărturie despre oameni, locuri şi fapte. Cel care le va
citi să nu uite cuvintele cronicarului. „omul e sub vremuri”.
DD:
Sunteţi stabilit de mulţi ani în oraşul Roman… Aveţi în urmă o carieră
frumoasă de profesor de limba şi literatura română. Surorile dumneavoastră au
fost învăţătoare. Nu a fost simplu deloc să ajungeţi dascăli, copii de plugari
fiind, dar în acea vreme profesiunea de dascăl, care implică destule calităţi,
era una respectabilă. Visaţi să ajungeţi profesor sau învăţător când eraţi
copil?
ID:
Când suntem copii, nu suntem destul de copţi pentru a lua o hotărâre privind
cariera pentru care am avea o chemare. Copilul se joacă, aceasta-i raţiunea de
a fi la acea vârstă. Se întâmplă uneori ca prin joc să ne descoperim o vocaţie,
mai rar cea de dascăl.
Un
viitor instrumentist virtuos poate fi descoperit de timpuriu, precum Mozart,
Chopin, List, Enescu. Sunt copii care uimesc prin rapiditatea cu care fac
calcule matematice, unii sunt fascinaţi de lumea animalelor, iar alţii meşteresc
toată ziua. Depinde şi în preajma cui cresc.
Cu
dascălul însă este altfel. Poţi avea vaste cunoştinţe ca matematicean, să fii
un neîntrecut rezolvator de probleme, dar nu-i poţi face pe alţii să le
rezolve, poţi citi mii de cărţi de literatură şi să nu-i poţi face pe alţii să
descopere frumuseţea literaturii, s-o iubească. Lângă copil trebuie să fie
cineva care să-l ajute să se descopere. Dacă ai citit o carte de literatură şi
nu poţi transmite şi altora în ce constă valoarea ei artistică, bucuria
lecturii, nu vei putea fi un bun profesor. Foarte rar se întâmplă ca scriitorii
să fie şi buni profesori. Sunt profesori de literatură cărora le mai dau
târcoale şi muzele, dar au nostalgia că n-au ales să fie medici.
În
antichitatea greacă, frumuseţea fizică era socotită expresia frumuseţii
sufletului. Platon schimbă conceptul susţinând că modelul de virtute e omul înţelept
şi bun. Aş zice că Platon se apropie mai mult de calităţile pe care trebuie să
le aibă un dascăl.
Cuvântul
„pedagog” tot de la vechii greci ne vine. „Pedagogus” era sclavul care ducea
copilul stăpânului de mânuţă la şcoală şi îl ajuta să îşi facă lecţiile.
Cel
care descoperă într-un copil pe viitorul dascăl trebuie să fie un bun psiholog şi
să aibă o capacitate intuitivă de excepţie. Când descoperi în tine omul care e
înzestrat cu harul de a învăţa pe alţii, atunci înseamnă că ţi-ai descoperit
vocaţia de dascăl. Socrate îndemna ca fiecare să se cunoască mai întâi pe sine.
Puţini reuşim să ne cunoaştem cu adevărat înainte de a ne alege o profesie.
Consecinţa este că mulţi o exercită apoi din silă. Eu m-am decis să devin
profesor în timpul anilor de liceu. Am avut norocul să urmez clasele liceale
într-un oraş cu tradiţii culturale, Sibiu, în care şi-au purtat paşii mulţi
cărturari şi dascăli de seamă: Gheorghe Lazăr, Ioan Slavici, George Coşbuc,
Octavian Goga, Emil Cioran, Lucian Blaga, Constantin Noica şi alţii.
Şi,
ca să închei, am ales să fiu dascăl când am învăţat să mă cunosc oarecum şi
când am înţeles că pot să-i învăţ şi pe alţii.
DD:
Drumul parcurs de un copil orfan de tată, plecat din cătunul Zăpode, până la Universitatea
ieşeană, a fost sinuos. Ştiu din cartea dumneavoastră de memorialistică, „Pur şi
simplu memorii”. Am avut privilegiul să fiu şi unul dintre primii lectori ai
romanului dumneavoastră „Mărturisirea”, un roman care vine să completeze
tipologia intelectualului român confruntat cu problemele atât de complexe ale
secolului al XX-lea… De unde curajul, perseverenţa şi tenacitatea dovedite?
ID:
Curajul, perseverenţa şi tenacitatea, pe care pretinzi tu, Doina, că le-aş
avea, le datorez mamei, fie-i ţărâna uşoară! Ei i-a fost dat să înfrunte multe
greutăţi şi nedreptăţi. Şi a făcut-o cu demnitate.
Predilecţia
spre contemplaţie şi visare o datorez tatălui meu, dar, rămânând orfan cam
devreme, nu prea am mai avut timp să visez. Uneori, din subconştient vin şi
stări de visare. Mai toţi Dobrenii sunt mai mult sau mai puţin romantici.
Probabil fiindcă stirpea noastră vine de undeva din nordul Moldovei, din
Bucovina…
DD:
Acum, când timpul trăit s-a mutat în atâtea amintiri aducătoare de bucurii,
linişte şi mulţumiri, care credeţi că a fost crezul care v-a călăuzit în viaţă?
ID:
Crez, profesiune de credinţă sunt cuvinte pretenţioase. Preţuiesc mai mult omul
moral. Când te priveşti în oglindă şi nu îţi este ruşine cu tine, e bine. Când începe
însă să-ţi fie ruşine, ceva nu este în regulă. Astăzi mulţi se privesc în
oglindă doar ca Narcis în luciul apei, unde i se reflectă chipul. E mai greu să
ne contemplăm întreaga fiinţă. Dascălul – învăţător, profesor, îndrumător –
este obligat să se uite mai des „în oglindă”.
Topliţa, 2012 – La lansarea cărţii „Ctitori de neam”, vol II
CĂRȚI PUBLICATE:
PUR ȘI SIMPLU, MEMORII, 2011
https://asociatiaculturaladobreanu.blogspot.com/2013/03/marturisirea-de-ioan-dobreanu.html
SINGURATICUL, roman, 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu