An II, nr. 1, 2014
CUPRINS:
1. La ceas aniversar: 1 Decembrie 2014,
prof. Ionela Ramona Moldovan
2. Din
activitatea de stare civilă la Primăria din comuna Subcetate, secretar Mariana
Sbanca
3. Din viața
școlii, prof. Ioan Cutlac - director adjunct
4. Cărți noi:
Doina și Vasile Dobreanu, La obârșie, la izvor... Convorbiri la Subcetate -2,
2014
5. Reconsiderarea
tradițiilor. De vorbă cu înv. Iulia Dumitru (Hanga)
6. Legenda
viței de vie, Ștefan Enache
7.
Întâmpinarea Crăciunului cu colinde
8. Amintirile
Crăciunului Copilăriei, Gheorghe Trifan
9. Comemorarea
eroului martir MARINEL COTFAS, militar împușcat în 1989
1. La ceas aniversar:1 Decembrie 2014
„A vorbi despre limba română este ca o duminică...”
(N. Stănescu)
«Capul plecat sabia nu-l taie, dar…nici soarele
nu-l vede» spune un vechi proverb care pare să reverbereze în continuu în
sufetul neamului românesc, sfâşiat în lupta dintre resemnarea ciobănaşului
mioritic în faţa destinului implacabil, pe de o parte, şi jertfa supremă a
creatorului renăscând în opera sa întru lumină, pe de altă parte.
ult decât
oricând, trebuie să ne gândim la strămoşi ca la nişte pietre de temelie ce
susţin verticalitatea propriei fiinţe, ca la nişte rădăcini viguroase de care
ne leagă, asemeni unor fire nevăzute, limba română.
Strămoşii
şi limba română
sunt cuvintele – nucleu ale acestui 1 Decembrie 2014,
noi fiind mesagerii strămoşilor noştri: Mihai Eminescu, Nichita Stănescu,
Ienăchiţă Văcărescu şi mulţi alţii.
Geniu lingvistic fără tăgadă, Nichita Stănescu ne propunea într-una din
glosele sale:
„Ca să poţi să te fii,
stai locului şi sfinţeşte-l, iar în călătorie trimite-ţi numai ochiul. Vai de
cel ce se odihneşte la umbra copacului sădit de strămoşul altuia! Lasă-te ars
de soare, dacă n-ai moştenit vreo umbră de arbore! Sădeşte-te tu însuţi dacă nu
s-a sădit pentru tine!
Fii strămoş, dacă n-ai avut norocul să fii strănepot!”
(Nichita Stănescu, Glose, Respirări)
Cred că nu e niciodată prea
târziu să „ştergi colbul de pe cronice bătrâne” pentru a reînvia principii
etice universale după care să-ţi ghidezi viaţa în acest prea grăbit secol XXI,
aşadar vă invităm să meditaţi asupra celui mai frumos testament al literaturii
române, adresat nouă tuturor:
„Urmaşilor mei
Văcăreşti
Las vouă moştenire
Creşterea limbei româneşti
Ş-a patriei cinstire”
Astfel rostea cu secole în
urmă Ienăchiţă Văcărescu evidenţiind două valori fără de care orice individ al acestui
popor va fi condamnat la întuneric: PATRIA şi LIMBA ROMÂNĂ.
Este cu atât mai
importantă reiterarea acestor valori, fără teama de a cădea în desuetudine, cu
cât „fractura” între generaţii se produce la un interval din ce în ce mai
scurt, iar cuvinte ca naţional, istorie,
patriotism, tind să devină anacronice. Astfel că rolul nostru de dascăli
şi/sau cel de părinţi este acela de a ţine vie legătura dintre strămoş şi strănepot.
Prof. Ionela Ramona
Moldovan
2. Din activitatea de stare civilă la Primăria din comuna Subcetate
Înregistrarea căsătoriei
Înregistrarea căsătoriei
Declaraţia de căsătorie, se face personal, de
către viitorii soţi, în scris, la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria
locului de domiciliu ori de reşedinţă al unuia dintre ei şi se publică în ziua
în care a fost primită, prin afişare, în extras, în condiţiile legii.
În cazul în care unul dintre viitorii soţi nu se
află în unitatea administrativ-teritorială unde urmează a se încheia căsătoria,
el poate face declaraţia de căsătorie la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la
primăria din cadrul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia se află,
care o va transmite, în termen de 48 de ore, la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la
primăria din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde urmează a se
încheia căsătoria.
Persoanele arestate sau condamnate, în baza unor
mandate de arestare ori de executare a pedepsei privative de libertate, pe
timpul măsurii arestării şi executării pedepsei pot depune declaraţia de
căsătorie la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria în a cărei rază
administrativ-teritorială se găseşte sediul arestului/penitenciarului, care va
fi şi competentă să o încheie, cu respectarea prevederilor alin. (1),
indiferent de domiciliul sau reşedinţa viitorilor soţi.
Odată cu declaraţia de căsătorie viitorii soţi
prezintă următoarele acte:
a) documentul cu care se face
dovada identităţii, în original şi în copie;
b) certificatul de naştere, în
original şi în copie;
c) certificatul medical
privind starea sănătăţii, întocmit pe formular-tip, care trebuie să poarte
numărul de înregistrare, data certă, sigiliul/ştampila unităţii sanitare,
semnătura şi parafa medicului; certificatele medicale sunt valabile 14 zile de
la data emiterii şi trebuie să cuprindă menţiunea expresă că persoana se poate
sau nu se poate căsători; certificatele medicale emise de instituţii medicale
în străinătate pentru uzul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale
României trebuie să conţină toate rubricile şi să fie însoţite de traducerea în
limba română legalizată, cu apostilă sau supralegalizare, după caz;
d) documente, în original şi
în copii, traduse şi legalizate ori certificate de ofiţerul de stare civilă,
din care să rezulte desfacerea căsătoriei anterioare, dacă este cazul.
Căsătoria se încheie la expirarea termenului de
10 zile, în care se cuprind atât ziua când a fost făcută declaraţia de
căsătorie, cât şi ziua în care se oficiază căsătoria.
Înregistrarea decesului
Actul de deces se întocmeşte la S.P.C.L.E.P. sau,
după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a
produs decesul ori s-a găsit cadavrul.
Declaraţia de deces, pentru situaţia în care
cauza decesului este naturală, se face în termen de 3 zile de la data încetării
din viaţă a persoanei, de către persoanele prevăzute de lege; în acest termen
se cuprinde atât ziua în care s-a produs decesul, cât şi ziua în care se face
declaraţia.
Odată cu declaraţia de deces, declarantul depune
următoarele acte:
a) certificatul medical
constatator al decesului, întocmit pe formular-tip, care va trebui să poarte
număr de înregistrare, dată certă, semnătura şi parafa medicului care a făcut
constatarea, sigiliul/ştampila unităţii sanitare, în care trebuie consemnată
cauza decesului, fără prescurtări, înscrisă cu majuscule;
b) certificatul de naştere şi
de căsătorie, după caz;
c) actul de identitate al
decedatului;
d) livretul militar sau, după
caz, adeverinţa de recrutare a celui decedat;
e) fotocopia actului de
identitate al declarantului.
În cazurile în care
declarantul nu poate prezenta certificatele de stare civilă şi/sau actul de
identitate al persoanei decedate, acesta declară, în scris, motivul
neprezentării acestora, precum şi datele de stare civilă ale decedatului.
Ofiţerul de stare civilă este obligat să reţină
actul de identitate al celui decedat şi să-l anuleze. Cartea de identitate se
anulează prin tăierea colţului în care se află înscrisă perioada de
valabilitate, iar în cazul buletinului de identitate şi al cărţii de identitate
provizorii se aplică, pe prima pagină, respectiv pe verso-ul documentului,
ştampila cu următorul conţinut: "DECEDAT, Act nr. .........../anul ......,
luna ..........., ziua ........., înregistrat la Primăria ..............,
judeţul ...........".
Am expus pe scurt unele din activităţile de stare
civilă desfăşurate de ofiţerul de stare civilă din cadrul instituţiei. Mariana Sbanca
3. Din
viața școlii
Alocuțiunea Directorului
Adj. Ioan Cutlac cu prilejul
deschiderii Noului An Școlar 2014-2015
La Liceul din
Subcetate și-au găsit loc, de-a lungul a celor aproape șase decenii și
jumătate, foarte mulți elevi, unii mai înclinați spre teorie, alții, mai ales
spre activități practice. Noi i-am tratat pe fiecare cu responsabilitate și cu
respect, i-am îndrumat și ajutat să se remarce în domeniul pentru care
manifestau înclinații, interes și pasiune. Mulți au devenit specialiști
renumiți. Unii profesează la companii, firme sau instituții de pe alte
meleaguri. Cei mai mulți s-au realizat însă aici, în țară sau în Europa. Sunt
cercetători, medici, profesori universitari, preoți, economiști, ingineri,
arhitecți, farmaciști, profesori, juriști, militari, polițiști, tehnicieni,
muncitori cu înaltă calificare.
Ne mândrim, de
asemenea, cu foștii noștri elevi care-și împlinesc destinul în industrie,
transporturi, apărarea persoanelor și a bunurilor, în construcții, ne mândrim
cu cei care ocrotesc pădurea, cresc animale, cultivă pământul. Ei contribuie la
bunăstarea și prosperitatea materială a societății noastre. Faptul că sunt
căutați, solicitați, apreciați dovedește că, inițial la școala noastră,
apoi în școlile pe care le-au urmat au primit o pregătire deosebită.
Unii spun că
școala e peste tot la fel… Adevărul e că eticheta o dau rezultatele obținute de
colectivele de elevi și de dascăli. Noi observăm că elevii noștri au calități
suplimentare: dorință de formare, de perfecționare, de realizare plenară,
dorință de afirmare, de integrare, de împlinire. Aceste calități care-i duc
spre succes, spre reușită, le-au fost insuflate în instituția noastră, în acest
spirit au fost educați de către dascălii din Subcetate. Cinste unui asemenea
colectiv care muncește cu atâta abnegație, cu atâta dăruire cu elevii!
(Aplauze!)
Stimați invitați, elevii noștri obțin an de an
rezultate meritorii la olimpiade, la concursuri pe discipline de învățământ, la
cele sportive, la evaluările naționale, la examenul de bacalaureat. În această
vară promovabilitatea la bacalaureat a crescut simțitor, mai ales datorită
efortului colegilor de matematică. Îi felicităm pentru rezultatele obținute și
le mulțumim pentru efort.
Le felicităm, de asemenea, pe doamnele învățătoare
de la clasele a II-a și a IV-a, pe doamnele profesoare de limbă română și
matematică de la clasa a VI-a pentru rezultatele obținute la evaluările
naționale. Îi felicităm pe dascălii ai căror absolvenți din această vară sunt
deja studenți și le dorim sănătate și putere de muncă și cu generațiile
următoare.
Stimați părinți, stimați colegi, pentru perioada
imediată în fața Consiliului de administrație stau următoarele obiective:
- O atitudine managerială flexibilă și
corectă din partea echipei de conducere;
- Implicarea plenară a întregului
personal în actul educațional, inclusiv prin voluntariat;
- Promovarea inovației și a creativității
la nivelul tuturor ariilor curriculare;
-
Viziune și activism din partea
fiecărui cadru didactic;
- Implicarea în actul de educație
internaționalizată;
- Performarea comunicării la toate
nivelele.
În atingerea acestor obiective ne
propunem următoarele ținte strategice:
- Implicarea în cel puțin trei proiecte
educaționale cu impact demonstrat la nivel local;
- Participarea colegilor la proiecte de
formare a cadrelor didactice cu impact asupra dimensiunii pedagogice și a
dezvoltării capacității instituționale;
- Implicarea, în viitorul imediat, în
cel puțin un proiect european;
- Implementarea a cel puțin unui proiect
educațional inovativ la nivelul fiecărei catedre;
- Implementarea unei strategii
superioare de comunicare cu elevii și cu părinții;
- Pregătirea unei investiții
semnificative în baza tehnologică a unității: IT, respectiv atelierele școlare,
prioritar cel mecanic;
Am subliniat câteva din preocupările,
din frământările noastre actuale, să vă convingem că merită să vă
trimiteți copiii la Școala din Subcetate, că merită să sprijiniți toate
demersurile pentru reușita elevilor noștri.
Mulțumim tuturor partenerilor
pentru colaborare, pentru ajutor și sperăm ca această colaborare să fie și mai
rodnică pe viitor. Mulțumim Comitetelor de părinți pe clase și pe școală,
Inspectoratului școlar, Primăriei Subcetate, Centrului de Plasament, Parohiei
Subcetate, doamnelor de la Dispensarul Uman, domnilor de la Postul de Poliție,
tuturor colaboratorilor și îi asigurăm de toată considerația noastră.
Despre Deschiderea anului școlar 2014-2015, vezi: http://revistalyceum.blogspot.ro/
4. Cărți noi:
Doina Dobreanu, Vasile Dobreanu, La obârșie,la izvor… Convorbiri la
Subcetate, Prefață: Valentin Marica și Doina Butiurcă, Editura „Cezara Codruța
Marica, 2014
Prefață,
de Conf. Univ. Dr., Universitatea Petru Maior din Târgu-Mureş
Întoarcerea la „obârşie,
la izvor” nu este o simplă metaforă filozofică. Este un mod al fiinţării
noastre - ca neam, al permanenţei noastre - ca istorie, este o metafizică a lui
„a fi acasă”.
Ne-o demonstrează
cel de al doilea volum semnat de Doina Dobreanu şi Vasile Dobreanu. Tema
istoriei locale, a istoriei de familie este rememorată prin
dialoguri-confesiune emoţionante, memorabile, pline de un sentiment netrucat al
identităţii fiinţei, indiferent de timp şi spaţiu, indiferent de vârstă. O
amprentă a spiritului-matrice care a definit dintotdeauna mentalitatea
oamenilor din Subcetate conferă coeziune memoriilor, punând în evidenţă
valorile autentice ale unei mentalităţi inconfundabile, născută din iubirea
aproapelui şi din pioşenie etc. Din perspectiva acestui mod de a fiinţa sunt
evocaţi părinţi, dacăli, oameni ai locului.
Părinţii înseamnă „viața, educația
religioasă, sfaturile de comportare civilizată acasă, la școală cu profesorii
și colegii, în societate” (Laczko-CotfasGheorghe). Modelează personalitatea
tânărului pentru a reuşi în viață, pentru a merge „mai departe decât ei” (Cotfas Dan Tudor); părinţii sunt „icoane sfinte și sunt cu adevarat
nemuritori” (Leontina Mărginean), lor „le datorăm formarea noastră ca oameni” (Lucreţia
Checec), aplecarea spre tainele lumii, spre cunoaşterea profundă a lucrurilor.
Părinţii satului patriarhal sunt evocaţi prin „marea sete de cunoaştere, aviditatea
cu care citeau, urmăreau ştirile, citeau ziarele, ascultau radioul, cu care
urmăreau învăţatul nostru”; mama
poartă „ceva misterios în fiinţa ei, ceva
supranatural, ceva divin” (Trifan
Dan-Lazar), este
„cea care ne adună în jurul ei” (Rusu
Alexandru Manole) etc.
„Acasă,
la izvor” înseamnă misterul irepetabil
al „relaţiei” dintre părinţi şi copii, comuniunea în a cunoaşte („Învăţau cu
noi. Noi învăţam de la ei, ei învăţau ce învăţam noi”, Trifan Dan-Lazar), comuniunea cu fraţii
şi surorile („Domnea în casa noastră o atmosferă de liniște și pace deoarece relația
dintre părinții noștri era de armonie și înțelegere”, Nicolae Hurubă; „cel mai bine mă simt acasă, la Subcetate, cu
mama şi sora mea. Acasă este locul care îmi oferă linişte, energie şi îmi dă
mereu o stare de bine”,Mândru Todora) etc. „Acasă” este matricea unei vieţi: „cei șapte
ani de acasă nu pot fi supliniți de nicio facultate absolvită mai târziu... Pe
scurt: iubire, respect, bună-cuviință, omenie, măsură.” (Doina Dobrean), este spaţiul unde tânărul îşi
înnoblilează trăirea cu preaplinul sufletesc al părinţilor, pe care nu uită să îl
poarte aievea, în lume („Atât tata, cât și mama, erau niște oameni foarte
sufletiști. Erau în stare să-și lase treaba lor și să-și ajute vecinii și
prietenii, la nevoie”, Ţifrea
Ioan).
Ce
înseamnă casa părintească în spaţiul patriarhal? Este unul dintre subiectele
pline de substanţă ale volumului, prin reprezentările multiple ale
generaţiilor. Reprezentările de ordin arhitectural („este o
casă veche, construită în anul 1930, după arhitectura acelor vremuri, fără
filigorie, dar cu târnaţ. Într-adevăr, este printre puţinele case din lemn cu
arhitectură traditională din Subcetate care nu a fost modificată în timp”, Maria Minerva Adam), sublimul alchimiei dintre casa
părintească şi farmecul sărbătorilor de rit creştin, „alinarea dorului de părinţi”, „rigoarea
gospodăriei” tradiţionale (Iulia Dumitru), meditaţiile asupra relaţiei dintre
valorile patriarhale şi mercantilismul vremurilor („Casa
părintească, iată, a ajuns doar un subiect lacrimogen în infernala maşină de
făcut bani, un reper abstract, o piedică în calea celor care sunt obligaţi să
se îndepărteze!”, Zorel Suciu) etc sunt aspecte ale uni
tablou-document, monumental, emoţionant al vietii patrirhale, din satele
comunei Subcetate. Casa părintească este eternitatea unde spaţiul pare să-şi fi
pietrificat dimensiunile concrete, devenind spaţiu-document: „Casa
părintească de pe Dos”, „Aici, Între Pâraie,”, „pe Şăştină”, „în Poiană”, „în Centru”; lemnul casei „este coborât din muntele Bătrâna”
etc. Într-un timp patriarhal, clipa se dilată în formele pure ale
percepţiei noastre (Acasă „o zi poate însemna uneori mai
mult decât un an întreg”, Mandru Teodora). Timpul
este retrăit ca succesiune ciclică de stări, sărbători, activităţi, etape ale
vieţii particulare, peste care se cerne eternitatea.
Rememorarea lui „acasă” înseamnă rememorarea timpului trăit în spaţiul privilegiat
al copilăriei, al formării noastre morale, civice, intelectuale.
Confesiunea pendulează între trecut
şi prezent. De la Şcoala lui „acasă” au plecat să îşi reprezinte în lume, cu
nobleţe şi inteligenţă, moşii şi părinţii, dar mai ales neamul românesc,
intelectuali de elită: Ioan Ţifrea (profesor universitar la Universitatea
din Cluj), Minerva Adam (inginer la
Craiova), Lucreţia Checec (matematician şi cercetător consacrat, în domeniul
ştiinţelor „tari”), Aurel Dobrean, Iulia Dobrean, Leontina Mărginean, Livia
Panciuc, Maria Vuc (profesori de aleasă vocaţie), Mihail-Mircea Urzică (medic
veterinar), Zorel Suciu (artist plastic, etnograf), intelegenţe native (despre
Nicolae Hurubă revista „Aripile patriei”
scria în 1957: „Cine nu-l cunoaște la
noi, în unitate, pe sergentul Nicolae Hurubă, maistru mecanic de avioane? Sunt
doar câteva zeci de luni de când a montat primul avion, aproape tot atâtea luni
de când a schimbat primul motor de avion reactiv!...”), jurnalişti (Mîndru
Teodora), oameni de talent (înv. Dumitru Iulia promovează în Germania Nunta
tradiţională din Rupea).
Spirite plurivalente au tăiat
orizonturile spre noi deschideri intelectuale, promovând cu dreaptă măsură
cultura locală şi valorile universale: Dan-Lazar Trifan (matematician,
consultant internaţional senior în sisteme informatice la Quebec, muzician),
Emanuela Dobrin, expert în impozitare internaţională la IBM, Dr. Daniel-Tudor Cotfas,
Dr. Petru-Adrian Cotfas, cadre universitare, cercetători în domeniul energiilor
regenerabile, au pus Universitatea „Transilvania”
din Braşov „mai sus decât alte
universităţi şi pe picior de egalitate cu CERN, Vestas sau alte mari
organizaţii”, prin premiile câştigate la concursul National Instruments
România, la concursul mondial de la Austin, Texas.
Există alături de faţeta emergentă a
lui „acasă”, necesara imergenţă a inteligenţei umane, a vocaţiei predestinată,
parcă, să creeze, să promoveze adevăratele valori, în mediul care a
consacrat-o. Profesorul Laczko-Cotfas Gheorghe a dus pe culmile desăvârşirii
cunoaşterii în domeniul matematicii numeroase generaţii, dintre care
cercetători, profesori universitari etc. Doina Dobreanu şi-a făcut stagiul de „mucenicie”
deschizând drumuri solide spre cunoaşterea literaturii române şi universale,
folclor, teatru şi jurnalism, dar mai ales, spre promovarea valorilor autentice
ale saturlui românesc etc. Parafrazându-l pe Constantin Noica, a pornit de
„acasă” cu „vrednicia proprie” de a înţelege miracolul lumii şi a ajuns să
reactualizeze prin cercetările domniei sale – istoria locului, valorile,
tradiţia, oamenii atâtor timpuri trecute şi actuale.
Volumul de faţă este unul dintre
documentele solide ale unicităţii noastre (istorice, culturale, intelectuale,
morale) în multiplicitatea culturală a lumii.
Cugetări
5. Reconsiderarea tradițiilor
De vorbă cu învățătoarea Dumitru Iulia, născută Hanga, în 1942, la Subcetate
Doina Dobreanu: Doamna
Iulia, v-ați statornicit de foarte mulți ani la Rupea, totuși, reveniți cât
puteți de des în satul natal, spre a-i reîntâlni pe cei dragi din familie. În
anul 2011, când a avut loc la Subcetate întâlnirea fiilor satului din cătunul
de Peste Mureș, am avut surpriza și bucuria să vă ascultăm în biserica din
Subcetate interpretând o priceasnă. Ne încântați cu glasul dvs. ori de câte ori
participați la liturghia tinută la biserica din Subcetate. Acum ați venit să
faceți o bucurie de Paște familiei dvs, în primul rând mamei… Ce ne puteți
spune despre dvs.?
Iulia Dumitru: Bătrâne sat, nu te-am uitat oricât aș fi de departe!
Sunt Iulia Dumitru, născută din
părinții Maria și Petru Hanga din Subcetate. Mi-am petrecut copilăria în casa
părintească din Poiană, împreună cu părinții, sora mea Anuța și fratele Nicu,
în iubire, respect și armonie deplină. Am urmat școala din Subcetate, inclusiv
primele trei clase de liceu…
DD: Trebuie să
menționăm faptul că la Subcetate s-a înființat prima oară liceul în anul 1955
și că dvs. ați făcut parte din prima clasă de liceeni aici, la Subcetate.
ID: Așa este, doar că liceul, elevi și profesori, a
fost mutat la Toplița, unde am urmat ultimul an de liceu, 1958-1959. Am făcut
parte din prima generație de absolvenți de liceu cu 11 clase. Bacalaureatul
l-am susținut în Gheorgheni cu profesori necunoscuți.
Mi-am dorit să fiu învățătoare, așa
că am urmat Institutul Pedagogic de Învățători din Cluj. După absolvire, am
activat la Ideciul de Sus (jud. Mureș), de unde, în 1962, m-am transferat la
Rupea. Din această zonă era soțul meu, pe care îl cunoscusem la Institutul
pedagogic din Cluj. La Rupea, am construit fiecare o carieră didactică
frumoasă, o familie, un destin. La Rupea este casa noastră, familia noastră…
DD: La Rupea
s-au adunat cele mai multe amintiri care s-au așternut încetul cu încetul peste
cele ale copilăriei petrecute la Subcetate. Ce vă amintiți din anii copilăriei
și ai adolescenței?
ID: Mi-aduc aminte de rigoarea cu care era organizată
activitatea în gospodăria părinților mei, de faptul că și noi, copiii, aveam
diverse responsabilități, mai ales atunci când părinții erau plecați la munca
câmpului; mi-amintesc de jocurile frumoase de sărbători, de vecinii mei cu care
ne dădeam pe scrânciovul instalat în Poiană, la Paște, de duminicile când ne
întâlneam la Căminul Cultural, de slujba de la biserică oficiată de preotul
Suciu. Ne bucuram de vioara lui Nuțu Marcu, deoarece el interpreta, ca nimeni
altul, ștraiere și învârtite, tangouri și valsuri, pe care noi, tinerii, le
jucam fericiți la petreceri și la baluri, sub privirile admirative ale
părinților, în special ale mamelor.
DD: De la cine
ați deprins bucuria de a cânta?
ID: Îmi amintesc cu drag de bunicul Nicolae care ne
aduna seara și ne povestea întâmplări din război. Uneori ne cânta din fluier,
mă lua pe genunchi și eu fredonam după dânsul.
DD: Vă amintiți cu nostalgie de vremea aceea?
ID: Desigur, și mi-e tot mai dor. Anii s-au adunat și
ne deplasăm tot mai rar și tot mai greu. În tinerețe veneam mai des la
Subcetate, fiindcă sărbătoream împreună zilele de Sfântul Petru, ziua tatălui,
și Sfânta Maria, ziua mamei. Ne-am întâlnit cu toții când mama a împlinit 90 de
ani… Mi-e tot mai dor să ne întâlnim acasă ca pe vremuri! Din nefericire, este
imposibil: unii lipsesc…
DD: Din
fericire, dorul de cei dragi de la Subcetate l-ați îmblânzit prin bucuriile de
a avea mereu în preajmă oameni iubitori și prietenoși. Mă refer la familia
Dumitru care v-a primit cu toată dragostea, la colectivul didactic, la
colectivul artiștilor amatori de la Casa de Cultură din Rupea.
ID: Am trăit bucurii plenare, atât în familie și la
școală, cât și în cadrul ansamblului folcloric în care am activat împreună cu
soțul meu chiar din momentul în care am descins în Rupea. Am activat și în
grup, și ca solistă a Casei de Cultură. Pentru mine, profesorul de muzică
Constantin Catrina a compus cântecul „Colind țara loc cu loc”.
DD: Sunteți pensionară, dar activați încă în Ansamblul
folcloric „Junii Cetății” al Casei de Cultură din Rupea…
ID: Cu tot dragul. Suntem deja o familie alcătuită în
prezent de 42 de membri. Petrecem împreună momente magice. Fiecare întâlnire,
fie că este vorba de repetiții, fie de deplasări în țară și în străinătate, este
prilej de mari bucurii. În zilele de 17-18 august 2013 am sărbătorit 50 de ani
de când ființează acest ansamblu.
Junii Cetății la Putna
DD: Și tot atâția ani în care familia
Dumitru a reprezentat „Junii Cetății”, mereu juni.
ID: „50 de ani de cântec/ Pe scenă de-i aduni/ Poți
contrazice DEX-ul:/ Am fost și fi-vom juni!” Este moto-ul DVD-ului editat cu
prilejul acestui jubileu.
DD: Felicitări sincere! Dar cu ce se prezintă în fața
spectatorilor „Junii Cetății”?
ID: Specatcolele noastre readuc în atenție vechi
obiceiuri și tradiții legate de muncile agricole din timpul anului (aratul,
seceratul), de sărbătorile de iarnă, de ritualul nunții din Rupea.
DD: Răsfoiesc
cu interes cartea-album „Nunta tradițională din Rupea”[1],
o carte ce „se vrea o contribuție la stimularea interesului pentru folclor a
tinerilor care, din păcate, în această epocă a globalizării, nu mai vibrează la
ceea ce este autentic, nu se mai raportează la esențele neamului românesc.”[2]
Găsesc în această carte și istoricul celor mai importante spectacole de nuntă
din Rupea. Este vorba de reprezentații date la Muzeul Satului din București
(1974, 2005, 2007), la „Festivalul Cetăților” (Rupea 1983), la Festivalul
Internațional „Cerbul de Aur” (Brașov, 2005), la Seminarul Internațional
„Culturile Francofoniei și Noua Europa” (Sinaia, 2006), la Sompozionul „Dow
AgroSience S.A. (Hotel Aro Palace Brașov, 2010), la Muzeul ASTRA din Sibiu
(2011), în Germania, în cadrul proiectului cultural finanțat de Agenția de
Dezvoltare Durabilă a județului Brașov (2008), la Cluj, în spectacolul „Flori
de mai” (2010), prilejuit de aniversarea maestrului Dumitru Fărcaș…
ID: Aș menționa și filmările făcute de câteva posturi
de televiziune: TVR1, pentru emisiunea „O dată-n viață” (2009), Favorit TV,
pentru emisiunea „La izvorul dorului” (2009), TVS Brașov (2007), ca și
filmările pentru documentarul Casei de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca,
realizat de Laurențiu Hodorog (2009).
Dusul miresei, la Rupea (cu Iulia Dumitru)
DD: Ați dus, așadar,
faima nunții tradiționale din Rupea și dincolo de hotarele țării, în Germania…
ID: Am prezentat cu succes diferite obiceiuri
românești: în Germania, de două ori, în Belgia, Ungaria, invitați fiind de
tineri din Rupea care trăiesc în aceste țări, dar și în Republica Moldova.
Spectacolele le-am prezentat în biserici sau case de bătrâni.
DD: Sunt mulți
care au ales să trăiască în străinătate, fie sași, fie români, fie unguri, dar
care se simt încă legați spiritual și afectiv de locul natal. Dorul este cel
care i-a îndemnat să vă invite acolo, pe cheltuiala lor.
Când
am vorbit ultima oară la telefon, îmi spuneați că pregătiți Balul portului
popular. Din câte știu, există localități și în Bucovina, în care se
organizează asemenea baluri ale portului. Mi-ar plăcea să organizăm și în
Subcetate un asemenea eveniment de amploare, prilej de a-i aduna acasă și pe
cei plecați, de a le trezi dorința de a se îmbrăca în portul tradițional, de a nu-l
uita și de a trăi bucurii neînchipuite. Când și cum se organizează la Rupea
acest bal al portului popular?
ID: Cu balul portului popular se încheie Sărbătorile de
iarnă; după 24 Ianuarie. Balul este organizat de ceata de flăcăi care la Sărbătorile
de iarnă, îmbrăcați în straiele tradiționale, colindă tot orașul, vizând în
special casele unde există și fete. Sunt primiți în curte, unde colindă și
dansează. Fata este invitată mai întâi la joc, apoi la Balul portului popular.
În seara respectivă fetele se prezintă la petrecere cu mamele lor care aduc
coșuri cu mâncare, fiindcă la miezul nopții se întinde o masă mare. Când se
termină masa, mamele pleacă acasă, dar petrecerea continuă. La ultimul bal au
participat 450 de persoane, toți fiind îmbrăcați în port tradițional.
DD: Cum își procură tinerii costumele pentru bal? Caută
prin lăzile de zestre ale bunicilor?
ID: E o rușine ca fetele să intre în joc fără haine
noi. Nu primesc feciorii la colindat fără să aibă ceva nou.
DD: Se mai țese, se mai coase la Rupea?
ID: Sunt femei care se ocupă cu așa ceva: fac costume populare noi. Și,
uite-așa, se transmite dragostea și interesul pentru obiceiurile și pentru
portul popular.
DD: Profesiunea,
folclorul și albinăritul au fost pasiuni fundamentale pentru familia Dumitru,
pasiuni care v-au ținut mereu aproape. Ați fost împreună nu doar acasă, ci și
la școală, la activități culturale, în stupină. Cum ați descoperit plăcerea de
a îngriji albine?
ID: Era prin 1975. Aveam niște bani adunați și nu știam în ce să-i
investim. Prietenul nostru, sasul Smith, care era apicultor, ne-a sugerat să
cumpărăm trei familii de albine. Zis și făcut. Cu cei trei stupi, am plecat,
împreună cu el, în pastoral la Hârșova, pentru o lună. Caișii erau în floare –
o minunăție! Ajutându-l pe domnul Smith, am învățat foarte multe din tainele
acestei îndeletniciri frumoase. Fiecare stup al nostru a roit, apoi am cumpărat
și alții. Albinăritul a devenit pentru noi o pasiune foarte frumoasă,
captivantă. Plecam în fiecare an câte o lună de zile în pastoral, de obicei la
Hârșova sau la Slobozia. Trăiam în mijlocul naturii într-o liniște adâncă, ca
într-o biserică. Vârsta, boala soțului ne-au determinat în 2013 să renunțăm la
această îndeletnicire frumoasă, cu regret. Nu am reușit să transmitem fiului
nostru această pasiune, deși ne-a însoțit de mic în pastoral.
DD: Vă mulțumesc, doamnă Iulia, pentru bucuria
pe care am trăit-o ascultând crâmpeie din povestea dumneavoastră. Vă dorim
multă sănătate, să mai puteți veni la Subcetate, de ce nu și la o întâlnire cu
fiii satului sau la un Bal al portului popular?
(Fragment din cartea La obârșie, la izvor… Convorbiri la
Subcetate, de Doina și Vasile Dobreanu, vol. 2, 2014, pp. 117-122)
De-ale vieții…
6. Legenda viței-de-vie
Legenda vitei-de-vie este una dintre cele mai
fascinante creatii ale folclorului românesc, alãturi de basmul ,,Tinerețe fãrã
bãtrânete si viatã fãrã de moarte“. Legenda a fost culeasã de Sandu Popa, din
comuna Nicoresti, comunã situatã într-o importantã zonã viticolã a Moldovei, si
publicatã de Vasile Lovinescu („Interpretarea ezotericã a unor basme si balade
populare românesti“, Editura „Cartea Româneascã“, 1993 ). Ceea ce este
interesant în studiul lui Vasile Lovinescu este conceptia, perspectiva asupra
folclorului din care analizeazã „Legenda vitei-de-vie“. În aceastã conceptie,
elaboratã de René Guénon, textul folcloric nu este perceput ca o creatie
spontanã a masei poporului, ci ca o învãtãturã ezotericã a unui grup de
initiati despre fiinte supraumane, pe care, în momentul stingerii, a pierderii
credibilitãtii sensului, reprezentantii ei pot s-o încredinteze memoriei
colective. Importanta creatiei populare constã, dupã R. Guénon, tocmai în conservarea
acestei învãtãturi care si-a pãstrat pânã azi multe dintre sensurile ei
ascunse. Valoarea acestei legende, ca si a basmului ,,Tinerete fãrã bãtrânete
si viatã fãrã de moarte“ derivã din informatiile pe care le conservã cu privire
la sensul existentei omului în lume, specific unei religii atipice în Europa,
asa cum a fost religia lui Zalmoxis în Dacia, religie despre care istoria nu a
pãstrat documente scrise, fiind disipatã într-o multime de fragmente ale
folclorului românesc precum ,,Legenda vitei-de-vie“, „Tinerete fãrã bãtrânete
si viatã fãrã de moarte“ sau ,,Povestea gãinusii de aur“ etc.
Esenta studiului lui V. Lovinescu constã în punerea
în relatie a eroilor legendei cu religia lui Zalmoxis, mitul primordial al
potopului si traditiile populare românesti. Pustnicul de la Mânãstirea Albã
detinea secretul bolii lui Dumitru. Meritã retinutã metoda de analizã pe text a
autorului, metodã în care diverse fragmente ale legendei sunt relationate cu
scenariul idealului de nemurire promovat de Zalmoxis în religia geto-dacilor
consemnat în scrierile anticilor. Am retinut modelul de analizã al autorului
pentru cã el poate fi continuat. Rezumatã, legenda descrie viata tânãrului
Dumitru, care era bolnav de mâhnire: ,,Nu-i plãcea nici sã munceascã, nici sã
petreacã, nici sã meargã pe la nunti si cumetrii, nici sã stea de vorbã cu
oamenii, ba se gândea si la moarte“.
Vasile Lovinescu explicã mâhnirea ca o necesitate
sau conditie esentialã a unei realizãri spirituale. Aceastã mâhnire are însã
rãdãcini profunde si poate fi pusã în relatie cu conceptia geto-dacilor cu
privire la existenta pãmânteanã, care era consideratã un chin. Plângeau când se
nãsteau si râdeau când mureau. Dumitru a auzit într-o zi cã undeva în Muntii
Tãrii de Sus este o mânãstire unde trãieste un pustnic care stie toate
buruienile, toate leacurile si cunoaste sufletul omului. Comentariile autorului
la acest fragment sunt generale. Pustnicul aminteste de acea categorie de
slujitori ai sacrului ale cãror locuinte au fost descoperite în Muntii
Orãstiei, în care s-au descoperit numeroase fragmente ceramice în care se
pãstrau lichide. Pustnicul reproduce modelul lui Zalmoxis, trateazã si corpul
si sufletul, dupã cum scria cu admiratie filosoful grec Platon. Ajuns la
mânãstire, Dumitru aflã cã pustnicul trãieste pe vârful muntelui, într-o pesterã.
Coboarã la nouã ani, binecuvânteazã si pleacã. Va trebui sã mai astepte trei
ani pânã când va coborî Sfântul la mânãstire. La timpul cuvenit, bolnavul de
mâhnire aflã de la pustnic cã numai Dumnezeu îl poate ajuta. Aici, la
mânãstire, a fost un izvor care se numea „Izvorul Tãmãduirii“ si un urcior
numit „Urciorul Bucuriei“. Izvorul era pãzit de un urs. La acest izvor nu avea
acces orice muritor. Urciorul era umplut cu apã de pustnic si din el beau
oamenii ca sã se tãmãduiascã. Dar atât izvorul, cât si urciorul au fost
ridicate la cer de Dumnezeu din cauza pãcatelor oamenilor. Singura cale de a
scãpa de boalã care îi rãmânea lui Dumitru era sã urce la cer, ceea ce va si
face. Dar mai întâi va trebui, dupã sfatul pustnicului, sã gãseascã „Arborele
Vietii“.
De trei ori în trei etape de câte nouã ani, în
total 27 de ani, a umblat Dumitru prin lume, sate, orase, drumuri bãtute de
cãlãtori pentru a afla „Arborele Vietii“. Întors acasã, la bordeiul lui, s-a
izbit de „Pomul Lumii“. Nu se vedea, dar îl simtea. S-a apucat de o creangã, a
sãrit în sus si dintr-o datã i s-au deschis ochii. Arborele avea rãdãcinile în
cer si vârful pe pãmânt.
Dumitru începe sã urce pe „Arborele Vietii“.
Pustnicul îi spusese sã numere crengile pe care le urca, în serii de câte unsprezece.
Acesta este numãrul de recunoastere în vechile traditii initiatice. Dupã
unsprezece crengi verzi au urmat frunzele de aramã strãlucitoare, apoi de
argint si de aur. Ultimele crengi erau cu nestemate, iar în mijlocul lor era
„Urciorul Bucuriei“, din care se rãspândeau raze. Acesta era soarele. Tot aici
curgea si „Izvorul Bucuriei“. Dumitru devenise cât un vârf de ac. N-a avut
curajul sã treacã mai departe de crengile cu nestemate si a început sã coboare.
Dacã ar fi avut curajul sã meargã mai departe, Dumitru ar fi adus pe pãmânt
„Urciorul Bucuriei“ si „Izvorul Vietii“ sã fie date oamenilor. Altcineva va
face lucrul acesta. Dumitru va aduce pe pãmânt leacul contra mâhnirii.
Coborârea s-a fãcut destul de repede. Corpul a devenit din ce în ce mai greu. I-a
venit foame. A mâncat din traista cu care urcase, dar nu avea apã. Pe crengile
Pomului miraculos a vãzut niste curpeni pe care atârnau niste fructe
nemaivãzute, fãcute din boabe strãvezii si dulci. A mâncat si si-a potolit
setea. La coborâre, la vârful Pomului, pe pãmânt era o întindere de apã. A
adormit. Apa va dispãrea a doua zi. Ca si în basmul „Tinerete fãrã bãtrânete si
viatã fãrã de moarte“, Dumitru a constatat cã satul lui nu mai era, iar oamenii
vorbeau o altã limbã, cu totul necunoscutã. S-a asezat într-un sat si si-a
fãcut un bordei. A îngropat în pãmânt curpenul pe care îl adusese din „Pomul
Lumii“. Oamenii din sat au plantat si ei curpeni de vie. Din struguri au fãcut
vin. Au bãut si au vãzut cã se simt mai bine si uitã de amãrãciune si de necazuri.
Le turna în suflet bucurie si dragoste de viatã. Mâhnirea, oricât de grea ar fi
fost, se tãmãduia. Dumitru a învãtat limba sãtenilor. Din vorba lor a aflat cã
tara în care trãiau se numea Moldova, care era si tara lui înainte de
rãtãcirile sale în lume. Cãlãtorind într-o varã cãtre miazã-noapte, Dumitru a
aflat cã Mânãstirea Alba dispãruse ca urmare a unui potop, doar muntii mai
rãmãseserã. Peste tot oamenii vorbeau o limbã nouã. Dupã moarte, oamenii l-au
socotit sfânt si l-au trecut în calendar la 26 octombrie, când se sãrbãtoreste
ziua lui si în toate butoaiele fierbe vinul.
La finalul legendei, Vasile Lovinescu face
urmãtoarele observatii:
• în traditia popularã româneascã, Sf. Dumitru este
Izvorâtorul de mir, iar vinul si mirul sunt soare lichid;
• bãtrânii alchimisti numeau elixirul de viatã
lungã „un ulei superesential“;
• via si vinul sunt în relatie cu jocul, cu toate
sãrbãtorile de peste an în care se aprind focuri, la Sf. Dumitru (Focul lui
Sâmedru), la lãsatul secului de brânzã, primãvara, la Pãresimi, Mucenici, Sf.
Toader, Blagovestenie, Joia Mare, Sâmbãta Pastelui, Sf. Gheorghe, 1 mai, 24
iunie, 23 si 24 decembrie, Sf. Vasile.
Ovidiu Bîrlea noteazã în „Dictionarul folcloric“:
„Sf. Dumitru este fiul Sf. Duminici, iar Sf. Duminicã este una dintre cele trei
zâne. În credintele populare, focul este fata lui Dumnezeu, focul tine cerul“.
Din rãspunsurile la chestionarul lui Hasdeu aflãm cã îi zice vie pentru cã în
toti anii îi taie capul si tot vie este. Când se toarnã în poloboc cea dintâi cofã
trebuie sã se chiue. Chiuitul îl gãsim la toate sãrbãtorile si petrecerile.
Este strigãtul de bucurie al întoarcerii la viatã. Informatiile oferite de
„Legenda vitei-de-vie“, ca si multe alte legende si obiceiuri din folclorul
românesc reprezintã elementele unei arhitecturi spirituale pe care o
identificãm în sistemul religios din Dacia preromanã si postcrestinã. Pentru ca
aceste creatii si informatiile pe care le contin sã capete sens si statut de
document spiritual care sã reflecte o conceptie despre lume într-o anumitã
epocã este nevoie de un model de analizã care sã integreze totalitatea
documentelor si informatiilor, tinându-se seama de structura lor categorialã,
de natura genurilor creatiei culturii traditionale.
Analiza din perspectiva acestui model a creatiilor
de tip traditional din Europa ar permite identificarea elementelor comune si
diferentelor, a continuitãtii si discontinuitãtii unor elemente specifice
antichitãtii în sistemul religios crestin. Una dintre temele fundamentale ale
creatiei culturale traditionale universale este sensul existentei omului în
lume, alãturi de tema producerii si reproducerii surselor existentei si a
manierei de acces la aceasta. „Legenda vitei-de-vie“ este exemplarã din acest
punct de vedere, ca si basmul „Tinerete fãrã bãtrânete si viatã fãrã de moarte“.
Aceste creatii sunt emblematice pentru conceptia lui Zalmoxis si a geto-dacilor
cu privire la sensul vietii de pe pãmânt si pentru maniera în care finalul
textelor a fost adaptat noii perspective crestine asupra lumii. Ele reprezintã
douã dintre cele trei niveluri sau categorii sociale (a sacerdotilor si a
rãzboinicilor), ale unei structuri sociale si religioase care au acelasi ideal,
dar care urmeazã alt scenariu, potrivit functiei din societatea tripartitã de
tip indoeuropean analizatã si descrisã de G. Dumézil în studiile sale. În
aceastã conceptie, structura socialã si ideologicã era organizatã pe trei
niveluri: preoti sau sacerdoti, rãzboinici si producãtori (agricultori si
pãstori).
Viata de pe pãmânt, atât pentru Dumitru, cât si
pentru eroul din „Tinerete fãrã bãtrânete si viatã fãrã de moarte“ nu este un
ideal. Acumularea de bogãtii pe pãmânt nu constituia un scop în viatã, asa cum
îl întâlnim în mitologia greacã în mitul „Lânii de aur“. Aceste idealuri diferite
de existentã a celor douã popoare au orientat diferit creatia culturalã si
civilizatia de-a lungul istoriei. Grecii au colonizat o parte a Europei si
Asiei, au întemeiat colonii si au creat o civilizatie de tip urban în Europa
care se continuã si azi. Au purtat rãzboaie pentru strângerea de bogãtii,
venind chiar si în Dacia. Sunt cunoscute episodul confruntãrii dintre Dromihete
si Lisimah si scena ospãtului, relatate de scriitorii antici. Spre deosebire de
creatorii mitului „Lânii de aur“, geto-dacii n-au creat o civilizatie urbanã,
asa cum au fãcut-o grecii. Satul a fost tipul de asezare principal, iar
cetãtile descoperite de arheologi aveau functie militarã preponderentã.
Revenind la eroii nostri, am constatat din texte cã
Dumitru este bolnav de mâhnire, iar scenariul vindecãrii implicã si urcarea în
cer. De asemenea, viteazul din „Tinerete fãrã bãtrânete si viatã fãrã de
moarte“ nu s-a nãscut decât atunci când i s-a promis tinerete fãrã bãtrânete si
viatã fãrã de moarte, desi i se oferiserã împãrãtii, bogãtii si o printesã
frumoasã. Eroul nostru este un viteaz, ajunge în acel spatiu în care viata este
fãrã de moarte, se cãsãtoreste cu una dintre cele trei zâne, dar încãlcarea
interdictiei de a vâna în Valea Plângerii i-a trezit dorul de pãrinti si se întoarce
pe pãmânt, adicã devine muritor. Valea Plângerii era consideratã în doctrina
orfo-pitagoreicã viata de pe pãmânt. Iepurele, în traditia popularã româneascã,
este simbolul prolificitãtii, al bogãtiei. Iepurele este prezent ca simbol si
în arta geto-dacilor în inventarul simbolic de pe coifurile printilor
rãzboinici. Dumitru din „Legenda vitei-de-vie“ poate fi considerat un slujitor
al sacrului, un sfânt de tip precrestin. El n-a avut curajul sã pãseascã
dincolo de crengile cu diamante, ca si eroul din „Tinerete fãrã bãtrânete si
viatã fãrã de moarte“, care n-a putut sã-si stãpâneascã dorinta de a vâna în
Valea Plângerii, ceea ce echivala cu un alt ideal, identic cu cel din mitul
„Lânii de aur“. Ambii rateazã accesul la nemurire. Pustnicul se profileazã ca
singurul muritor care a reusit saltul în nemurire. El coboarã la nouã ani
printre oameni pentru a le oferi apã din „Izvorul Tãmãduirii“ cu „Urciorul
Bucuriei“. Pustnicul urmeazã scenariul nemuririi elaborat de Zalmoxis. Acesta,
dupã cum spun anticii, a fost om, a cãlãtorit în Egipt, urmând un scenariu
initiat de Orfeu si continuat de Deceneu, Oroles si alti printi geto-daci, a
devenit mare preot, rege si zeu. A fost un zeu terapeut care, prin statutul sãu
divin, poseda anumite atribute comune cu viitorul Nou-Nãscut care va salva
oamenii de la moarte.
Existã o contradictie în finalul acestor legende,
si anume ratarea accesului la nemurire. Pustnicul a urmat acelasi scenariu si a
reusit. Dumitru a esuat. Nimic nu motiveazã retinerea lui în continuarea ascensiunii
dincolo de crengile cu diamante, ca si încãlcarea interdictiei de a vâna în
Valea Plângerii de cãtre Fãt-Frumos. Esecul accesului la nemurire al celor doi
eroi poate fi considerat ca un argument al esecului religiei lui Zalmoxis,
motivând adoptarea religiei crestine, care le propune oamenilor o altã
întelegere a vietii de pe pãmânt si o altã cale de urmat. Nici un document si
nici o informatie nu consemneazã crestinarea daco-romanilor. Aceastã convertire
la crestinism s-a fãcut, credem, de acea categorie de sacerdoti de tipul
pustnicului din „Legenda vitei-de-vie, care cutreierau lumea, dupã modelul lui
Orfeu si Zalmoxis, prilej cu care au cunoscut doctrina si filosofia crestinã,
si care, întorsi la bordeiul de unde plecaserã, coborând din „Pomul Vietii“ pe
pãmânt, au adus leacul contra mâhnirii si motivatia vietuirii pe pãmânt. Este
interesantã reproducerea dialogului dintre Pustnic si Dumitru, din finalul
legendei:
- Dacã ai fi avut îndrãzneala sã mergi pânã la
capãt, tu ai fi fost omul care ar fi adus pe pãmânt „Urciorul Bucuriei“ si
„Izvorul Vietii“, ca sã fie date oamenilor. Altcineva va face lucrul acesta.
Dar nici n-ai sã te întorci cu mâna goalã. Tu vei duce pe pãmânt leacul contra
mâhnirii.
- Dar unde-i, Preasfinte?
- Nu-i treaba ta. Coboarã!
Acel altcineva care va rupe contractul cu
Nefârtatul si va salva oamenii de la moarte va fi un Nou-Nãscut din mirosul
unei flori de crin, Iisus Hristos.
Ștefan Enache
„Satul Natal”, revistă
trimestrială, anul III, nr. 9, 2003
7. Întâmpinarea Crăciunului cu colinde
S-ar zice că prin COLINDA DE CRĂCIUN s-a inaugurat CASA DE CULTURĂ - aripa nouă! - din Subcetate! Doamne ajută, să ne întalnim ACOLO la cât mai multe activități recreative, să reînvățăm să ne bucurăm să FIM ÎMPREUNĂ!
9. Comemorarea eroului martir MARINEL COTFAS, militar împușcat în 1989
7. Întâmpinarea Crăciunului cu colinde
S-ar zice că prin COLINDA DE CRĂCIUN s-a inaugurat CASA DE CULTURĂ - aripa nouă! - din Subcetate! Doamne ajută, să ne întalnim ACOLO la cât mai multe activități recreative, să reînvățăm să ne bucurăm să FIM ÎMPREUNĂ!
8. Amintirile Crăciunului Copilăriei
Doamne, frumos mai era Crăciunul în copilăria noastră!
Trăiam parcă într-o lume de magie și basm, sub oblăduirea părinților ce-și
dăruiau viața și munca copiilor lor.
Cu o zi - două, înainte de Crăciun, tata pleca de dimineață
cu securea pe braț, îmbrăcat gros, cu cizme de piele, să poată străbate
zăpezile spre munte. Pe cand ne trezeam noi, afară, tolănit în zăpadă, lângă
roata de moară pusă capac la fântână, un brad bine ales, mare tocmai cât
trebuie ca vârful său să atingă tavanul din camera mare. Când au facut casa, mama
ceruse cu insistență tatei ca toate camerele din casă să fie înalte, să aibă
multă lumină și să fie pline de soare; era nevoia debușeul față de casuța mică
și joasă, cu geamuri mici și puține, așezată pe malul unui părău, casă în care
crescuse alaturi de bunica ei. În acele dimineți, ne îmbrăcam în grabă și, sub
conducerea surorii noastre și a fraților mai mari, ne agitam și ne disputam
împodobirea bradului. Suportul de brad era o piesă de la batoza de treierat ce fusese
cândva un suport de lagăr a axului de la vânturatoarea de pleavă. Era și el
adus în casă de tata. Sora și frații mai mari aduceau bradul în casă, în agitația
și sfaturile noastre, celor mai mici. Se ținea seama și de cerințele noastre cu
zâmbete și cu multe glume. Se așeza bradul în suport, pe masa din camera mare,
și, sub îndrumarea sorei, se începea împodobirea. Eu avem în cutia cu podoabe
de Crăciun o colivie în miniatură, cu barele galbene ca aurul și cu colțurile
împodobite cu mărgele sclipitoare. Era munca mea să-i aleg locul în brad.
Fratele cel mic avea sarcina ca, luat pe umerii fraților mai mari, să așeze steaua
chiar în vârful bradului, muncă grea pentru el, sub joaca fratelui ce-l ținea pe
umeri și se prefăcea mereu că-l scapă. Curajos, în cele din urmă reușea.
Meseriașul casei concepuse o instalație de iluminat
cu 7 sau 8 lamele din bimetal, pe care infășurase fir de nichelina alimentat la
12V, cu transformator. Aceste bimetale făceu contacte aleatorii, aprinzand beculețele
de 12 volti tot așa de aleatoriu, ceea ce seara și noaptea dădeau o frenezie
optică de multă lume admirată la acea vreme.
Erau și acele bomboane de pom învelite în staniol, cu
două codițe, la vazul cărora, noi, cei mici, ne agitam ca pisica lângă ligheanul
cu pești. După Crăciun, furam boboanele și umflam staniolul la loc, suflând
prin codița de jos, să nu se vadă, asta sub permanenta vânătoare a mamei, care
mereu ne prindea la brad, și mereu cu nuielușa de răchită în mână. Se juca cu
noi, se facea că ne ceartă; așa-și rânduia ea amintirile.
Tata, după ce noi ne angajam la împodobirea bradului,
își făcea de lucru la bancul de tâmplărie… Ne pregătea pentru Anul Nou plugușorul,
spre disperarea mamei, care nu avea crăpate lemnele pentru cuptorul de
cozonaci. Era o cutie dreptunghiulară, cu fața acoperită de podoabe, cu steluțe
făcute din staniol colorat de sora noastră. Plugușorul avea două mânere laterale,
și înăuntru două rafturi de care se prindeau câte trei clopoței. Tata avea
grijă să regleze lungimea limbii fiecărui clopoțel, pentru ca fiecare să aibă
un sunet distinct.
Plugușorul era ținut la vedere în camera mare până
în seara Anului Nou. În seara de Crăciun, tata ne aduna pe cei mici și repetam colindul
cu care sa umblam prin sat. Tot așa și de Anul Nou. Până nu învățam colindul nu
ne lăsa să ieșim din curte. Apoi, la plecarea echipei, ne spunea cum să ne
comportăm și cum să salutăm.
Alaturi de plugușor, tata ne făcea și biciul și
buhaiul. Biciul era o împletitură pornită cu fir gros de cânepă toarsă de mama,
împletitură în opt, care, după mai bine de o treime, se facea în patru.
Împletitura în patru contiuna pe ultima parte a biciului cu fir de cânepă tot
mai subțire până la așa numita pleaznă. La pleaznă tata era mare specialist.
Folosea și fire de păr din coadă de cal, iar pocnitura acesteia era așa de
teribilă încât și câinii mari și răi ai sătenilor se ascundeau în cușca lor de
spaimă.
Tot tata ne făcea și buhaiul. Era făcut dintr-o
bărbânță (butoiaș în care se păstra brânza peste iarnă), pe gura careia se lega
întins o piele uscata de oaie. În centrul membranei, se lega, cu nod pe
dinauntru, o șuviță groasă din păr de coadă de cal. Trebuia să scuipi în palmă
și să tragi cu frecare de acea șuviță de par ca sa obții un sunet profund de
"hang", cum i se spunea. Mama striga mereu după mine să nu-i pierd
butoiașul pentru branză.
Repede se clădea echipa, apoi hălăduiam noi prin
zăpadă ore întregi, colindand mereu în grabă să nu ne prindă frigul pre tare.
Așa era pe atunci, în copilăria noastră…
Sărbători fericite pentru toți, sănătate multă, succes
pentru noul an și fie ca fiecare dintre voi să-și poată construi cele mai
frumoase și mai plăcute amintiri!
Ing. Gheorghe Trifan
9. Comemorarea eroului martir MARINEL COTFAS, militar împușcat în 1989
[1]
Radu, Gheorghe, Nistor, Eugenia,
Nistor, Sorin, Nunta tradițională din
Rupea, Editura Capolavoro, Brașov, 2011
[2] Prof. Codruța Lancea, Argument, în op. Cit., p. 6
EVA KASTAL: Viata lunga revistei si autorilor ! Frumos!!!
RăspundețiȘtergereFRANȚ DUMEA: Felicitari tuturor !
LUCREȚIA CHECEC:
M-a impresionat frumoasa poveste "Amintirile Craciunului Copilariei" scrisa de fostul meu coleg de clasa Gheorghe Trifan. "Doamne frumos mai era Craciunul in copilaria noastra " asa incepe Ghita povestea...poate va urma o carte,ar fi frumos !
Doinita Dobreanu vine cu cea mai frumoasa colinda de Craciun,aparitia cartii "La obârsie,la izvor..." Convorbiri la Subcetate vol. 2 . Sa ne traiesti Doinita ! Multe lucruri frumoase se întâmpla pentru ca tu esti acolo,la noi acasa
Sarbatori binecuvântate pline de lumina si bucurii !
Felicitări!
RăspundețiȘtergereION N. OPREA:
Dacă în fiecare comună ar exista o asemenea revistă, satul românesc s-ar simţi în mâini bune.
Iarăşi felicitări, dvs. și primarului, şi nu numai!
La mulţi ani!
R. URZICĂ:
RăspundețiȘtergereDoamna Doina, Va multumesc pentru vestile de la Subcetate pe care ati avut bunatatea sa mi le trimiteti. Le-am citit cu mare placere; m-au impresionat in mod deosebit fotografiile. Pe Filpea , copil fiind, am fost de nenumarate ori la o matusa a mea,care era casatorita acolo. Va felicit pentru eforturile Dumnneavoastra de a face cat mai cunoscuta - si in spatiul virtual, cum se spune acum - imaginea de ieri si de astazi a comunei noastre .Va reinnoiessc urarile mele de un An Nou cu bucurii. La Multi Ani!