Dan-Lazăr TRIFAN- Matematician / consultant internaţional senior în sisteme informatice; Născut la Subcetate; domiciliul: ville de Quebec, Canada
Convorbire publicată în vol. I din seria de carte
„La obârșie, la izvor… Convorbiri la Subcetate”,
Editura Cezara Codruța Marica, 2014,
autori Doina Dobreanu, Vasile Dobreanu
Pentru variantele in engleză si franceză vezi blogul personal:
Doina Dobreanu: Domnule Dănuț Trifan, ne bucurăm de
fiecare dată când vă reîntâlnim la Subcetate. Vă mulțumim că ați acceptat să
realizăm o convorbire via on-line…
Au trecut foarte mulți ani de când v-ați desprins
de casa părintească. Primul pas a fost spre Liceul din Târgu-Mureș, în anul
1966…
Să ne oprim puțin la ambianța casei părintești
situate pe malul pârâului Călnaci, în comuna Subcetate, la vârsta copilăriei cu
libertate deplină și vise fără de graniță. Cine au fost părinții dumneavoastră,
care v-au trimis în lume cu o anume zestre genetică și cu o educație aleasă?
Dan-Lazăr Trifan: Înainte de a începe cu
răspunsurile, vreau să îţi mulțumesc pentru cinstea de a mă pune alături de numele
importante și impresionante de personalități date lumii de Subcetate, oameni
ale căror mărturii le-ai adunat în cărțile tale. A fost surprinzător și plăcut
pentru mine sa văd câte valori a putut Subcetatea să dea de-a lungul timpului.
Îi admir pe toți, cu toate că îi cunosc doar pe o parte din ei și nu am avut
niciodată o imagine atât de largă, imagine ilustrată în cartea ta. Mă simt
onorat și, în particular, privilegiat să îmi aduc contribuția – simplă, de
altfel - la o realizare ca aceasta, la cartea voastră de convorbiri la Subcetate.
De asemeni, vreau să recunosc de la bun început că am „trișat” un pic, pentru
că răspunsurile mele au fost văzute și anumite date au fost validate, pentru
autenticitate, de frații și sora mea, ca și de familia mea, în plus, pentru
stil și pentru impact asupra cititorului, de o persoană importantă pentru mine,
și neutră, despre care nu am voie să spun…
A vorbi despre părinţii mei, Gheorghe Trifan,
George Coaciu (Covaciu -„fierar”), și mama, Viorica Trifan, născută Dobreanu,
este un lucru un pic special pentru mine. Aceasta deoarece este simplu și
plăcut, dar extrem de dificil. De ce ? E simplu pentru că am un univers întreg
de amintiri. Nimic nu poate fi mai plăcut decât să vorbeşti despre doi oameni
minunaţi. E dificil însă, deoarece pentru mine, pentru noi, copiii lor, şi
poate şi pentru alţii, ei sunt creatorii unei lumi întregi, ei sunt creatorii
universului copilăriei noastre. Desigur, un univers subsumat universului
satului Subcetate, dar la noi, la Trifani, era ceva special, ceva particular.
Când zic Trifani, vreau să se înțeleagă familie care s-a nascut din unirea unui
Trifan cu o Dobreancă... Acest spațiu creat de ei, prin nimic altceva decât
prin ceea ce erau, prin ceea ce reprezentau pentru noi, prin ceea ce făceau pentru
noi și mai ales prin cum făceau ce făceau, era universul Trifanilor. Un amestec
de conformism cu nonconformism, de tradiţie şi rupere de tradiţie, un amestec
de viaţă de țărani simpli, cu viaţă de meseriaş, dată fiind meseria lui tata,
cea de fierar, și preocupările mamei de ţesătoare, un amestec de stricteţe cu o
libertate pe care alți copii nu o aveau, sau nu și-o puteau permite.
Tata, Gheorghe, născut în anul 1909, în Dămuc,
Bicaz, într-o familie de ţărani, oieri şi plutaşi, a fugit de acasă la 16 ani,
ca să înveţe meseria de fierar. Şi-a negat tradiţia familiei, ca să o creeze pe
a lui. A trecut muntele şi şi-a deschis fierăria în Subcetate.
A trecut prin primul război mondial ca refugiat,
copil fiind, şi prin al doilea ca soldat român la nemţi şi prizonier la ruşi.
Norocul de a fi un bun român şi de a avea o soacră excepţională, pe Ioana Dobreanu,
l-au scăpat pe el și pe mulţi alţii de gulagul sovietic. Bunica, profitând de o
scrisoare strecurată în afara lagărului, a făcut pe jos drumul Subcetate -
Brașov, și acolo, înfiptă și decisă, a reușit să alerteze autoritațile române,
care au aflat, astfel, că sunt români în lagăr și au reușit să îi scape de
Siberia.
Deci, tata a scăpat de gulag, asta ca să ajungă să
fie considerat apoi chiabur de comunişti, pentru că avea batoză şi tractor, pe
care le pregătea de campanie în fiecare toamnă. Batoza o construise singur, în
iarna lui 1945, purtat pe scaun din casă în atelier și înapoi, bolnav fiind de
gălbenare, după lunile de lagăr în Braşov. Şi, ca să nu afecteze viitorul
copiilor cu stigmatul de chiabur, a trebuit să-şi părăsească familia timp de 2
ani, protejând-o astfel, și mai apoi, pe la sfârșitul anilor ’50, să lase
atelierul şi să se angajeze ca mecanic la fabrica de cherestea din Hodoşa,
înregimentandu-se în rândul muncitorilor sindicalişti. Stigmatul a rămas însă,
primii doi copii, Ilie și Radu, au fost afectați în scoală de această falsă
categorisire.
Mama, Viorica, născută în 1920, a fost cea mai mare
dintre cele 5 surori şi un frate. Părinții ei au fost Ioan Dobreanu, cojocarul
satului, și Ioana Rus. În casa lor, se adunau seara sătenii să li se citească
gazeta și să facă politică. Ramura Dobrenilor, din care faci şi tu parte, se
trage de la fondatorul comunei Subcetate; ştiu că tu, Doina Dobreanu, ai
studiat şi publicat despre istoria satului.
Ei bine, vorbind despre mama, aici nu pot să nu
devin emoţionat. Nici nu poţi fi altfel când vorbești despre mama, despre mama
pe care nu am văzut-o niciodată supărată, niciodată enervată, niciodată să îşi
fi pierdut cumpătul. Îngrijorată, da. Dar în rest, zâmbetul ei discret şi
enigmatic, ştiind şi înţelegând tot chiar înainte ca lucrurile să se întâmple,
trecând peste greutaţi de parcă nu ar fi fost. O mână de femeie, mică de statură
și subţirică, în stare să mişte munţii sau să strunească un bărbat aspru, mândru
şi de neîndoit ca tata. De unde atâta putere într-o femeie aşa de fragilă,
măritată la 16 ani, copil fiind încă, şi care a crescut 6 copii? Era ceva
misterios în ființa ei, ceva supranatural, ceva divin, aş zice. Puterea ei nu
putea să vină decât din dragoste şi din credinţă. Dragoste pentru familie,
pentru copii, pentru meserie - ţărancă, ţesătoare de covoare, florăreasă -, pentru
viaţă. Şi credinţa, o credinţă nețărmurită, intrinsecă fiinţei, intimă,
simţită, nu spusă, trăită prin toată fiinţa ei, nu doar practicată. Nu dusul la
biserică definea credinţa mamei – nici pe a tatei, de altfel. Rugăciunea lor de
seară era o faptă de taină, sfântă, permanentă, intimă. Credinţa mamei era
modul ei de viaţă, era viaţa ei înseşi. Ca şi a lui tata. Şi-au crescut copiii în
credinţă, dar i-au lăsat în același timp, le-au permis și i-au ajutat să își construiască
propria lor libertate de conştiință.
Oameni cu pasiuni, amândoi. Tata își iubea meseria
şi trăia prin ea. Inventator recunoscut, cu brevete de inovații şi invenţii
înregistrate, ştia să lucreze, în special fierul, ca un artist. Indiferent pe
ce punea mâna, lucrurile i se supuneau, le controla, le domina, îl ascultau. Că
era vorba de fier, de lemn, de tractor, de batoză, de plug, de circular, de
cuie sau şuruburi, el era fierar şi iubea fiarele. Le culegea, le aduna de
peste tot, fie şi de pe drum sau din noroi. Nu vorbea mult. Dar „avea o vorbă”.
Acuma, acest o vorbă trebuie explicat. Mi-a trebuit multă vreme să înţeleg ce
vroia să spună prin: „un bărbat trebuie să aibă o vorbă”. Asta îmi spusese
odată. Mai târziu, prin facultate, când toată ziua auzeam pe profesorii de
matematici demonstrând teoreme, spunând „necesar şi suficient”, la un moment
dat am făcut legătura. Am înțeles că un bărbat, și nu numai un barbat, trebuie
să aibă o vorbă. Adică să aibă o opinie, să aibă o poziţie în orice problemă.
Dar să aibă doar o vorbă, adică nu două, nu trei. Una. Să fie consistent şi
constant cu el însuşi. O filozofie de viaţă care face din cineva un om cu care
se poate lucra şi pe care te poţi baza. Cei din lumea în care trăiesc acuma
numesc o astfel de persoană „fiabilă”.
Pasiunile mamei? Grădinăritul, secerişul cu secera,
florile, cusutul de mână, ţesutul – la războiul de ţesut făcut de tata.
O artistă înnăscută, cu o percepţie extraordinară a
culorilor, îndrăgostită de ele şi de forme. Covoarele ei împodobeau casa,
cămăşile cusute de ea le purtam în zile de sărbătoare. Ne-a lăsat fiecăruia un
fel de zestre. Port cu mine câteva din lucrările ei, făcute pentru mine special.
Le-am arătat prin expoziţii, în cadrul zilelor culturii românilor din Quebec,
pe care le organizam mai în anii trecuți. Când lumea își exprimă admiraţia şi
le fotografiază, mă gândesc la ea, ce ar fi spus şi ce ar fi făcut. „No, mă
Dănuţ, d-apoi oamenii ceia… chiar le-o fi plăcut că o tot făcut la poze?”
DD: Despre mama, fratele tău, Gheorghe, spunea: „noi,
toți cei șase copii, am început viața mergând de-a bușilea pe lângă stativele
mamei și când ne-am ridicat prima dată în picioare, ne-am ținut tot de
stativele ei. Ne formam ca oameni și după locul și lucrurile printre care am
crescut; nu ne vom putea desprinde de acestea niciodată!”
DLT: După ce nişte copii au intrat noaptea în
grădină şi au luat flori, a plâns văzându-le pe cele câteva distruse. S-a dus
la şcoală şi s-a plâns profesorilor, nu că au luat copiii florile, ci pentru că
au călcat în picioare câteva. „Trebuia să îmi ceară, că le dădeam eu pe toate”.
Definitoriu pentru gândirea ei, pentru modul ei de a privi viața: de ce să
punem mereu răul înainte când binele încape oriunde!?
Am lăsat la urmă una din cele mai mari pasiuni ale
amândurora, ceva foarte important pentru noi, copiii lor: marea lor sete de
cunoaştere, aviditatea cu care citeau, urmăreau ştirile, citeau ziarele,
ascultau radioul, cu care urmăreau învăţatul nostru. Învăţau cu noi. Noi
învăţam de la ei, ei învăţau ce învăţam noi.
Mă opresc aici, că altfel nu o să îţi ajungă
paginile de carte… Aici e dificultatea de care vorbeam: niciodată nu va fi de
ajuns a vorbi despre ei. Ei sunt o lume. Un spaţiu de viaţă. Un univers. Dincolo
de timp şi de spaţiu. Dincolo de viața noastră. Au trecut demult, amândoi, în
altă lume, în nefiinţă, dar spaţiul creat de ei, lumea creată de ei există şi
va exista în sufletul meu pentru eternitate. Dacă vreodată voi avea destul timp
pentru scris, le voi dedica câte o carte. Fiecăruia. Şi încă una pentru
amândoi.
DD: Emoționant ați vorbit despre părinții
dumneavoastră!
Grație fratelui Gheorghe, am fotografia părinților
de la cununia lor și i-am aflat și propriile gânduri: „O adevărată istorie se
poate citi în această poză. Mama avea 16 ani, tata 27. Mama reproșa bunicii că
nu o lasase să fie și fată. Tata părăsise satul natal și casa părintească după
o mare decepție. Au trait împreună 52 de ani și au avut 6 copii. Au fost ca
două pietre foarte tari, dar cu un puternic liant, copiii. Mama și-a pastrat
mereu puritatea sufletească. Nu avea nevoie de raționamente, de judecăți bazate
pe analiză și sinteză. Comportamentul și atitudinea ei erau în conformitate cu
ceea ce simțea. A iubit mult florile , animalele de casă și, mai mult ca orice,
copiii. Amânadoi aveau respectul și responsablitatea adevărului, a demnității
și cinstei. Fiecare în parte a demonstrat în fața copiilor capacitatea de a-și
câștiga pâinea prin munca sa. Valori umane vechi, ce se dobândesc numai prin
muncă și răbdare multă... Și câte, și câte ar mai fi de spus!”
Ce a însemnat să creșteți într-un sat tradițional
românesc? Așa era Subcetate în anii ’50-’60. Ce a însemnat să trăiți într-o
familie frumoasă, cu părinți iubitori, jertfelnici și destoinici, care au
transmis pruncilor, prin propriul exemplu, omenia, respectul pentru muncă,
codul etic și moral în spiritul tradiției, ca și dragostea pentru învățătură?
DLT: Percepută prin ochii lui Dănuţ, născut în
1951, la 5 dimineaţa, pe 1 august, perioada anilor ’50-’60 e O lume. Pe de altă
parte, percepţia celui care a trecut prin ani şi care e astăzi cel pe care îl
intervievezi, Dan Lazăr Trifan, tinde să modifice percepţia lui Dănuţ. Pentru
că vede o ALTĂ lume. E normal, nu ? Experienţa de viaţă ne modifică
percepţiile. Din interiorul existenţial şi cognitiv al copilului, e una. Din
postura celui de azi, cu experiența şi acumulările de o viaţă prin locuri,
continente şi culturi diferite, încadrezi spaţiul copilăriei într-un
tot, într-un întreg cu restul, și percepția se schimbă, în consecință.
Când am simţit prima dată această tendinţă de
modificare a percepţiei orginale asupra spaţiului copilăriei, nu mi-a plăcut.
Am simţit că prin adăugare şi completare, prin înțelegerea devenită rațională,
de fapt pierd ceva. Ceva important. Ceva esenţial pentru percepţia lui Dănuţ.
El, copilul, există încă şi va exista; e parte din mine, există în copiii mei,
în copiii Subcetăţii de atunci şi de azi. Deci, pentru copilul de atunci şi de
azi şi de mâine, percepţia originală trebuie păstrată intactă, nealterată,
nemodificată. Şi, mai ales, transmisă. E o adevarată provocare păstrarea măcar
sub formă de amintiri, de sentimente, de simțiri, a acestei lumi pierdute, nu ?
„Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” spunea Blaga. Prea multă
raționalitate și umblatul, cotrobăitul după cauze și explicații nu sunt
binevenite aici. Aici e suficientă trăirea, retrăirea autentică prin forța amintirilor
emoționale.
Deci, ce a însemnat să cresc în Subcetatea anilor
’50-’60?
A însemnat șansa de a mă naşte şi a creşte într-o
oază de stabilitate emoţională, socială, de valori morale, de cultură, de
credinţă. Această stabilitate este singura care poate da unui viitor adult
încrederea în sine şi să îl definească ca pe o persoană echillibrată şi
puternică, să-l ancoreze puternic într-un mod de viață. Chiar dacă și-l schimbă
mai târziu, pleacă în viață cu o referință. Modul de viaţă, munca alături de
părinţi, complexitatea vieţii la ţară, unde sarcinile curente sunt extrem de
diverse, dau abilităţi, obişnuinţe mult mai multe decât pentru copiii crescuţi
la oraş, de exemplu. Copilul crescut în spatele blocului, în zgomot de mașini
și poluare de toate felurile, sau asaltat de prea multă informație și de prea
multe și prea rapide schimbări, nu dobândeşte, nu percepe întotdeauna esenţa
fiinţei umane. Sufletul nu învață contemplarea și nici capacitatea de
introspecție, nu poate, nu are timp să dobândească profunzime în simțire și
gândire. Asta, în cele mai multe cazuri, nu privesc în mod absolutist. Factori
precum părinții, microclimatul social, școala, norocul, pot schimba total ce
spun eu aici. E o constatare personală statistică, dacă vrei.
Ca să exemplific doar, viața la Subcetate a însemnat
pentru Dănuţ şansa de a citi până la epuizare aproape toate cărţile din două
biblioteci, a liceului şi cea comunală, fără discriminare și fără preselecție.
A fost bine? A fost rău?
A însemnat şansa de a experimenta, mai în joacă,
mai în serios multe proiecte, pe care unii le-ar putea numi trăznăi,
experienţe, prostioare. Aici trebuie neapărat, da, negreșit, să povestesc
câteva!
Prin clasa a 5-a sau a 6-a, eram fascinat de
aviaţie. Eram abonat la revista „Știinţă şi tehnică”. Am proiectat un planor
şi, culmea, spre surpriza mea, tata, de obicei foarte cumpătat şi zgârcit
chiar, a fost de acord să îmi dea materialele necesare. Am lucrat toată toamna
la el, şi toată iarna, în casă, în camera din jos, din josul pârâului, camera
care nu era încă terminată. Spre primăvară, l-am terminat. Surprinzător pentru
mine, tata venea şi mă întreba cum merge, verifica soluţiile tehnice şi nu
ştiam de ce; avea tot timpul un zâmbet discret pe sub mustaţă. Deci am terminat
planorul, i-am pus aripile şi aşteptam să se topească zăpada ca să îl încerc,
prin rulare din vârful coastei şi să aterizez lângă pârâu, pe tău. În ziua în
care am vrut să îl scot din casă, mi-am dat seama că aripile sunt aşa de lungi
că nu aveam cum să îl scot pe uşă. Tata, care bineînţeles era prezent, cu zâmbetul
lui enigmatic, mă întrebă foarte serios: „No, măi Dănuţ, păi să dărâmăm
peretele ca să îl poţi scoate?” Bine-înțeles că după ce l-am teminat, mi-a
interzis să îmi dau drumul cu el de pe coastă!
Pe când aveam 5-6 ani, tata începuse să mă ia cu ei
la treierat, cu batoza, pe sate, de pe la Răstoliţa până pe la Deda sau
Dumbrava. Mai am şi acum foarte viu sentimentul acela de viaţă la ţară în
perioada recoltei, cu livezile frumos mirositoare, cu hambarele care se umpleau
cu sacii de grâne proaspăt treierate de batoza lui tata, cu oameni muncind de
dimineaţa până seara, fără odihnă, dar cu plăcere şi cu pasiune. Îmi plăcuseră așa
de mult satele, bărbații vânjoși și muncitori, femeile frumoase, copiii și…
copilele, hmm! Când m-am întors, i-am spus mamei că atunci când voi fi mare, o să
îmi iau șapte neveste, câte una din fiecare sat în care fusesem… Istoria asta
făcuse ocolul satului… E adevărat că prin adolescență mă oprisem odată în Dumbrava,
să văd dacă pot da de urmele uneia din cele șapte – brunetă, cu părul lung și
strălucitor, cu ochii negri ca doi cărbuni, plini de viață.
Să povestesc despre când, iar, experimentam rachete
cu celuloid şi una, în loc să o ia în sus, a luat-o aiurea, a intrat printr-o
mică gaură în fereastra atelierului şi a trecut exact pe lângă urechea lui
tata? Sau alta, pe care o pusesem pe o bărcuţă, pe apa pârâului din spatele
casei, şi care a explodat? Venise miliţianul să ancheteze cine are (ilegal)
armă de foc…
Să vorbesc despre şansa pe care am avut-o când unul
din profesorii noştri m-a luat pe mine şi pe un alt coleg şi vreme de 2 luni am
verificat, pus în funcţiune şi învăţat cum funcționează toate aparatele din
laboratoarele de fizică şi de chimie ale liceului ?
Sau despre şansa de a avea un profesor de
matematică, interesat de noi, elevii, în aşa măsură încât după ore, fără să fie
plătit, ne ghida în rezolvarea problemelor de la gazeta matematică ca să facă
din noi rezolvitori permanenţi ai revistei?
Toate acestea înseamnă șansa de a fi avut în sat o
școală cu profesori minunați, cu profesori care au fost în stare să organizeze
și să ia aproape toți elevii într-o lungă excursie, traversând jumate din țară
în două vagoane de tren de călători transformate în „vagoane cămine”, cu
cantina după noi, cu administratorul internatului, ca să avem tot ce ne
trebuie. Ne opream în gări, ne garam pe câte o linie de tren secundară și profesorii
ne însoțeau să vizităm localitățile, uzine, muzee, școli, locuri speciale. Când
ne-am „învățat” țara pe viu, eram prin clasa a 3-a, cred.
DD: Mi-amintesc cu plăcere de acea excursie prin
țară. Am participat și eu…
DLT: Viaţa la Subcetate a însemnat însă și a trăi
alături de fraţii şi de sora mea: de Ilie, decanul de vârstă, eternul aventurier,
un fin intelectual şi un meseriaş de excepţie (mecanic), cu o mână de aur aş
zice, mentorul meu de viaţă pentru o perioadă, de Radu, impiegat şi lucrător în
transporturi feroviare, un bărbat cuceritor prin buna sa dispoziţie, prin
încrederea pe care o transmite în jur, de Doina, profesoară de limba franceză,
o pasionată de profesia sa, atentă, generoasă, extrem de exigentă şi, mai apoi,
Ghiţă, un alt pasionat, inginer mecanic, inginer prin definiţie, dar idealist
şi boem într-o bună măsură, şi de Emil, inginer de asemenea, geolog, dar cu
multe talente artistice ca muzica, pictura, fotografia, bourré de talents ar
spune francezul. Aș avea, preț de câteva volume, istorii cu fiecare din ei …
DD: Cum ați trăit anotimpurile la Subcetate?
DLT: Hmm!... Anotimpurile!... Probabil că Vivaldi,
într-o viaţă anterioară, a fost român şi şi-a trăit copilăria la Subcetate… E
convingerea mea intimă, dar rămâne între noi doi, ca să nu ne râdă lumea…
Primăvara începea întotdeauna cu povestea
mărţișoarelor, la şcoală, acasă… Allegro, Largo și Danza pastorale, după
Vivaldi… Zăpada care începea să se topească, pârâul din spatele casei,
care îşi umfla apele, ajungând uneori în curte şi grădină… umblatul cu
picioarele goale prin ape şi noroaiele încă reci...
Poveste inedită: într-o primăvară, apa din râul
care trece prin spatele casei inundase curtea şi grădina, până pe la genunchi,
intrase şi în casă… Bunicul şi bunica, care locuiau la deal, veniră prin apă să
ne scoată din casă; bunica, cu poalele suflecate, intră în casă, ia oala cu
sarmale de pe sobă şi pleacă; bunicul strigă după ea: „Da’ copiii, Ioană?” La
care ea răspunde: „Copiii trebuie să mănânce, Ioane!”
Mai apoi, mi-amintesc de plecatul cu prietenii şi
fetele la cules de ghiocei prin poiană, peste Mureş, că acolo apăreau mai
întâi… Prin aprilie-mai, când începe să înverzească iarăşi totul, când pământul
aburind, respirând, parcă, aşteaptă plugurile să iasă, în curtea lui tata se
reparau şi se ascuţeau plugurile în serie, aliniate frumos, când erau
terminate, la gardul de la grădinuţă … Când înfloreau merii, în luna mai, în
duminicile însorite, ieşeam pe tău să jucăm țurca… Mi-aminesc de plecatul la
arat, cu tractorul şi plugul făcut de tata, pe dealurile de primprejur, pentru
săteni. O muncă dură, grea, dar care îmi făcea plăcere. Duminica dimineaţa,
când era linişte şi sătenii îmbrăcaţi frumos în haine de sărbătoare se
îndreptau spre biserică pentru slujbă, tata citea ziarul la masa din bucătărie,
iar mama povestea cu noi vrute si nevrute...
Vara, un pic de şcoală încă şi apoi vacanţa mare. Vivaldi
îi spune Aleggro non molto, Adagio e piano, Presto e forte și Presto.
Vacanţa copiilor de atunci era altfel, era în
general muncă, la câmp, prin grădină, prin gospodărie, ajutând părinţii. Unii
mai norocoşi (noi am fost!) mai prindeau o tabără de vară pe undeva, la munte
sau la mare, de una sau două săptămâni. Mai târziu, cand am mai crescut, vara
însemna a lucra la fabrica de cherestea din Hodoşa, pentru a aduna bani de
haine. Nu mi s-a părut niciodată greu, era modul de viaţă normal, acceptat implicit.
Eram mulţumit şi eu, şi ai mei.
Luna iulie, cu căldurile intense bătând peste
lanuri (aud Presto e forte acum!) şi ploile de Sf. Ilie, care fac grânele să
crească și să dea în pârg…O mică paranteză aici: am aflat la un moment dat
istoria Sfântului Ilie, care îl tot întreba pe Dumnezeu când vine ziua lui, ca
să dea cu ploi, fulgere şi tunete, şi Dumnezeu îi tot spunea: „Păi, aşteaptă,
că mai e încă…” şi apoi: „Păi, a trecut…”, după care, Sf. Ilie, ca să nu mai
piardă ocazia, da cu ploi şi înainte şi după ziua lui!
Deci, după iulie, venea august, când se întâmpla un
eveniment mai special: plecam cu toţii, sau aproape toţi, la pădure, la
Gălăuţaş, la coasă, în grădina Dobrenilor. O săptămână de viaţă în sălbăticie,
în mijlocul naturii, cu muncă destul de pretenţioasă, dar plăcută. Necazul meu
era cu ascuţitul coasei, că nu tăia niciodată cum trebuie. Și… când coasa nu
taie, tragi de ea de îți pleznesc toți mușchii! Până într-un an, când am avut o
coasă mare şi lată, care tăia ca briciul… E de nedescris senzaţia aceea când,
dimineaţa devreme, pe rouă, avansam pas cu pas, brazdă cu brazdă, în rând, unul
după altul, cu fraţii şi cu tata, tăind iarba, fără să ne vorbim, în tăcere, ca
într-un ritual ancestral, învăţat nu se ştie de unde şi nu se ştie cum, aşezând
în urma noastră iarba în brazde grele, mirosind prospăt şi frumos. Sunetul și
ascuţitul coaselor, cântecul ierbii care se culca pe coasă, pauzele în care se
auzea un solo al cutei care trecea peste ascuţişul coasei, cosaşii care săreau
prin iarbă stârniţi de coasele noastre. Urma adusul fânului acasă, pe înserat,
în carul mare, plin, greu, imens, în urma tractorului, pe drumuri bolovănoase,
dificile, cu gropi şi obstacole. Merita însă efortul, pentru a avea, seara,
după ce totul era terminat, după o baie în apa rece a pârâului din spatele
casei şi masa de seară pregătită de mama, să ajungem să avem sentimentul
lucrului bine făcut, terminat, împlinit, mulţumiţi de noi și de ce am făcut.
Toamna - Allegro, Adagio molto și iar Allegro, dar
cu un conținut diferit - când nu eram încă la şcoală şi chiar şi după ce
începeam şcoala o vreme, era perioada treieratului grânelor. Îmi amintesc
perioada în care tata pleca cu batoza pe sate şi mă lua şi pe mine, începând
încet, încet să îmi dea sarcini pe măsura vârstei mele. Ar fi multe de povestit
aici, impresii şi întâmplări frumoase şi unele hazlii.
De la o vreme, însă, după perioada colectivizarii,
nu mai era aşa frumos. Bogăţia sătenilor a devenit sărăcie, amabilitatea
localnicilor s-a transformat în indiferență și amărăciune. De la buna şi
omenoasa primire, de care ne bucuram odinioară, am ajuns să dormim prin poduri
de grajduri (saivanuri), până ce, la un moment dat, tata a renunţat să mai practice
treieratul. Subcetatea a scăpat de colectivizare, datorită opoziției oamenilor,
dar și geografiei colinare, care nu permitea agricultura pe mari suprafețe.
Mi-amintesc nu numai de lucrul la câmp, de culesuri,
ci și de câmpurile devenite goale şi libere, pe care eram trimişi noi, copiii,
cu animalele la păscut, fără a mai avea restricţii de unde și când…
Spre începutul iernii, mai aveam cu tata o perioadă
de tăiat lemne, cu circularul construit de el, pe la săteni, pentru lemne de
foc sau despicat în lung buşteni lungi şi grei de brad sau fag, pe care oamenii
îi aduseseră din pădure pe la sfârşitul iernii precedente, pe zăpadă. Allegro,
Adagio molto și iar Allegro descriu perfect decembrie cel senin și sărbătoresc,
calmul, liniștea albă a lui ianuarie și frigurile dure din februarie.
Perioada sărbătorilor de iarnă? Poveşti desprinse
din basme. Basme trăite. Crăciunul, bradul de Crăciun împodobit frumos,
colinzile vocilor de copii sunând aşa de frumos sub cerul cristalin al iernii,
despicând pe ici pe colo liniștea nopții, cozonacii, prăjiturile mamei, sarmalele,
tăiatul porcului, era una din perioadele din an în care mai reușeam să ne
adunăm cu toţii acasă de pe unde plecaserăm, spre bucuria disimulată, dar până
la urmă evidentă, a mamei și a tatei. O vacanţă de bucurii, de reîntregire, de
reîmprospătare sufletească. Cu anii însă, distanţele s-au mărit între noi şi se
întâmpla din ce în ce mai rar să ne putem bucura de prezenţa tuturor de Crăciun
sau Anul Nou în casa părintească.
Iarna era vremea zăpezilor abundente prin anii
’50-’60… Albul frumos al iernii, liniştea aşezată peste sat - activităţile la
ţară nu sunt aşa de intense iarna -, ieşitul cu prietenii la schi peste dealuri
și păduri, cu tot felul de aventuri, cu scrânteli de oase sau răni, sau ieșitul
la patinaj cu patine improvizate, făcute de noi, după reţete inventate, sunt de
neuitat. Un anotimp al reflexiei interioare aş zice. Aşezat ca într-un ceaun,
satul permitea temperaturi mult mai scăzute fiindcă nu era vânt. Primul meu
palton mi l-au cumpărat parinţii în primul an de liceu la Târgu Mureș. Până
atunci, iernile le făceam în pulovăr gros de lână, căciulă, mănuşi şi bocanci
de iarnă.
DD: Spațiul copilăriei și trăirile din casa
părintească vă creează nostalgii?
DLT: Nostalgii? Uneori, când timpul şi ocupaţiile
permit gândurilor să vagabondeze libere, în timpul călătoriilor mele lungi, îmi
lipseşte acel acasă care, în fapt, în realitate, nu mai există de mult, dar din
care, purtăm cu noi, toţi, o părticică, oriunde am fi. În rest, viaţa, în duritatea
şi imuabilitatea drumului ei, ne confruntă cu realităţi diferite şi cu adevărul
că trecutul nu se mai poate repeta niciodată. Totul se schimbă, totul e
schimbat azi, locurile, oamenii, obiceiurile. Ne rămâne însă zestrea aceasta
sufletească, cea care ne ajută să ne regăsim pe noi înşine, oriunde, oricând.
Dacă reuşim să luăm şi să păstrăm acest acasă cu noi, în suflet, ne vom simţi
acasă oriunde în lume, pe orice meleaguri. Integrăm acest trecut în prezentul
de zi cu zi, în realizările de zi cu zi. Ne doare când oamenii pe care îi
prețuim nu mai sunt…
Da, mi-e dor să o mai văd pe mama la războiul de
țesut, sau să o văd venind pe uliță, cu mâinile încrucișate sub bunda pe care o
știu de o viață. Mi-e dor să îl mai ascult pe tata povestind dezertarea de la
nemți, și întâmplările lui din război, sau să lucrez cu el în atelierul de
fierărie.
Nostalgii? Da, le am. În iernile lungi, când obosit
să mai dau zapada enormă din fața geamurilor ca să am lumină în casa din Quebec,
în avion în drum spre Kigali, sau în așteptările lungi prin aeroporturile din
Nairobi sau Paris. Da, le am și îmi îndulcesc viața, sunt norocos că le am.
DD: Traseul dumneavoastră existențial?
DLT: Traseul… Interesant termen foloseşti… Într-un traseu,
cineva se deplasează trecând printr-o succesiune de puncte distincte… Da, în
spaţiu mă deplasez, dar în timp… Eu simt mai degrabă că timpul trece peste mine
şi că mersul timpului e continuu, nu discret, nu compus din puncte… Timpul e
cel care trece peste mine şi eu încerc să îl frânez, să profit la maxim de
fiecare secundă care mă traversează, să o savurez, să îi simt culoarea, gustul,
tendinţele, efectul, să îi întârzii trecerea, să întârzii moartea fiecărei
secunde, să îi amân dispariţia… Hhmmm! Prea multă filozofie, nu ?
Bun, să începem cu începutul, care, desigur, nu
poate fi decât la Subcetate. Sunt multe amintiri, dar să începem cu instituţionalizarea
lui Dănuţ, când am avut un început excelent de grădiniţă, doar că frecventarea
grădiniţei s-a oprit la prima zi…Viaţa din afara ei era mai interesantă. Şcoala
apoi, unde în prima zi am întârziat şi nu am mai găsit loc în bancă decât în
fundul clasei, şi, desigur, m-am îndrăgostit din prima zi de frumoasa Elena.
(Rămâne secretul nostru, ok ? Nu ştie nimeni despre asta, nici măcar Elena!)
Am aflat recent că în vara dinainte de a ajunge eu
la școală, aceasta fiind în construcție, grație neprețuitului profesor Andrei
Cotfas, cel care a păcălit autoritațile comuniste și a obtinut fondurile pentru
a construi liceul, eu culegeam pietre de pe drum, le adunam în buzunare și le
duceam pe șantier, spunând muncitorilor să se grăbească și să gate școala pană
când ajung eu să încep clasa I.
Şcoala, cu învăţători şi profesori de inimă şi de
mare calitate! Am cam fost premiant, cu excepţia anilor în care am avut nota
scazută la purtare…
Liceul l-am făcut la Târgu Mureş, profitând de
reînfiinţarea liceelor industriale, locuind la surorile mamei şi mai apoi cu
fratele meu, Ilie, sau, în ultimul an, la căminul liceului. Trecerea de la
viaţa de sat la cea de oraş a avut evenimentele, șocurile ei, care m-au marcat
puternic… Acomodarea, adaptarea la viaţa de oraş a avut preţul ei şi l-am
plătit din plin, dar, cum se zice, experienţele dure care nu ne omoară ne
întăresc. Cu postura de premiant, vezi aceeaşi istorie ca și în școala
generală, dar am studiat cu plăcere şi profund toate materiile, de la cele de
specialitate până la literatură, ceea ce m-a propulsat la olimpiade de
matematică, fizică, limba română, sau la activităţi ca radioamatorismul,
orientarea turistică, gimnastica, judo. Şi ca să nu încarc prea mult
cheltuielile părinţilor, dădeam meditaţii sau lucram cu fratele meu Ilie, la
reparat maşini. Ilie ar merita o carte aparte, un roman întreg, aş zice, dar în
interviul tău nu e suficient spaţiu pentru câte istorii aş avea cu el !
Şi… pe la sfârşitul liceului, după ani de zile în
care mă vedeam în industrie, inginer de aviaţie sau electronică, am decis că
trebuie să schimb și am optat pentru… astronomie, aşa că m-am prezentat la
admitere la Facultatea de Matematică din Bucureşti. Doar că astronomia a cam
fugit de mine, am prins-o în ultimul an de abia, aşa că între timp am trecut
prin informatică, mecanică teoretică şi magnetohidrodinamică, terminînd cu o
cercetare de vârf în teoria undelor de şoc în plasmă. Soarta studenților din
generaţia mea era însă pecetluită. Unul din profesori, Dl. Ioan Roșca,
matematician de prestigiu, fost coleg de clasă la Subcetate cu Doina, sora mea,
ne-a spus la un moment dat: „Pe voi o să vă înghită informatica şi
calculatoarele!” Şi aşa a fost. Am ajuns informatician la uzinele
„Electronica”, unde traseul m-a purtat de la programator la inginer de sistem,
la şef de atelier, în final, şeful compartimentului de informatică. Am uitat să
spun că în ultimul an de facultate m-am căsătorit cu o bucureşteancă, Virgilia,
profesoară de matematică, o pasionată de profesie, de matematică, dar mai ales
de a învăța copiii matematica. Virgilia este şi mama celor trei copii ai mei,
Mircea, Alexandru și Ileana, realizarea majoră a întregii mele vieţi.
Ca o anecdotă, deşi e reală: mă ferisem, în
gândurle mele despre viitor, de câteva lucruri cum ar fi: să nu locuiesc
într-un oraş mare, să nu devin şef, să nu locuiesc la bloc, să nu lucrez în
industrie şi… să mă feresc de bucureştence. Ei bine, m-am ferit degeaba, că le-am
avut pe toate ! Am rămas în București, am ajuns șefu’ aproape tot timpul, ne-am
cumpărat apartament la bloc, am lucrat în industrie timp de 24 de ani și m-am
îndrăgostit… de o bucureșteancă. Probabil că aşa a fost să fie, ce ţi-e scris
în frunte ţi-e pus !
Am avut şansa unor copii deosebiţi, talentaţi,
muncitori, inteligenţi, iar, profesional, am avut şansa să fiu printre cei aleşi
să conducă proiecte majore, de pionerat pe plan naţional, aş zice.
Primul calculator personal, destinat marelui
public, de exemplu - unul din proiecte -, a fost pus în fabricaţie de o echipă
în care am contribuit în mod determinat, trecându-l de toate aprobările, de
filtrele comuniste, sub numele ridicol de „automat programabil de instruire”,
pentru că autorităţile comuniste nu concepeau ca cetăţenii de rând să aibă aşa
ceva acasă: un calculator.
Am gestionat două proiecte mari de sisteme
informatice, pilot, de urmărire a producţiei în timp real, noutate în România:
unul de inspiraţie germană, altul conceput în România, ambele implementate la
uzina la care lucram, „Electronica”.
„Revoluţia” (între ghilimele, să ne înţelegem!) din
’89 m-a prins în primele rânduri ale naivilor care au crezut că pot schimba
ceva de la o zi la alta. Evenimentele m-au împins iar în poziția de leader,
fiind cel care a trebuit sa organizeze, din culise, niste schimbări în uzina în
care lucram. Am produs schimbări, am forţat schimbări, dar am realizat, după o
vreme, că nu am făcut decât să tăiem vârful piramidei. Piramida s-a săltat cu
un nivel mai sus şi totul s-a păstrat în stare operaţională. Ar trebui mai
degrabă să îi spunem „caracatiţă”, nu piramidă.
Mai apoi, una din primele firme de informatică
înregistrate în Bucureşti a fost „Casa de Software WDS”, pe care am înfiinţat-o
cu câţiva colaboratori şi cu care am pus în funcţiune, în mai puţin de un an de
zile, un sistem informatic de spital, pe una din primele reţele de PC -uri din
România. Au urmat ani grei de muncă intensă, delegaţii prin toată ţara, la
clienţi, începând din Bucureşti la Constanţa, Brăila, Tulcea, Galaţi, Bacău,
Baia Mare, Turnu Severin, Craiova, trecând prin a doua firmă, şi a treia,
dezvoltând aplicaţii informatice pentru diverse sectoare, începând de la firme
de contabilitate, până la fabrici de pâine sau de avioane.
Copiii creşteau, societatea evolua, piaţa era în
formare, concurenţa în devenire şi nu întotdeauna loială. După un timp, am
renunţat la iniţiativa privată şi am trecut la o firmă de asigurări, ca director
de departament informatic. Fiul cel mijlociu, Alex, a început la un moment dat
să întrebe de ce nu emigrăm. Nu am fost de acord la început, dar i-am
făcut pe plac şi am încercat, o dată fiind refuzaţi. Alex a continuat să
insiste. La o analiză mai aprofundată însă, am decis, totuşi, să plecăm. Nu
pentru binele părinţilor, eu şi soţia având deja cariere realizate, ci pentru a
asigura copiilor o deschidere de viață. Aşa se face că pe 8 august 2000
aterizam în Montreal cu statutul de rezidenţi permanenţi.
Dupa 10 ani în aceeași firmă, o companie IBM, am
decis să revin pe cont propriu şi am trecut să lucrez ca și consultant
independent. Am avut ocazia să câştig destulă experienţă nord-americană, pentru
o diversitate de clienţi din Canada şi Europa, dar, şi cu câteva contracte
personale, cu proiecte finanţate de Banca Mondială pentru ţări din Africa.
Momentul de faţă mă găseşte cu propria mea firmă de consultanță în tehnologii
informationale, plus o mică agenţie artistică, prin care furnizez contracte
câtorva grupuri de muzicieni.
Familia? Altă istorie… adunată, împrăştiată,
adunată parţial, refăcută în altă structură, iar desfăcută, probleme majore de
sănătate în familie – din fericire rezolvate sau în curs de rezolvare, şi, în
final, hmm!... Da..., copiii sunt mari, independenţi, uneori mă simt ciudat, că
nimeni nu mai are nevoie de mine, dar, face parte din viaţă, nu ? Mai găsesc
întotdeauna pe câte cineva care să aibă nevoie de un sprijin, sunt un fel de
„life enabler” cum se spune în engleză. Unii trăiesc pentru ei, alții sunt
croiți să trăiască pentru celialți, așa se simt ei bine.
DD: Ați schimbat liniștea satului transilvănean cu
tumultul vieții bucureștene, apoi v-ați integrat culturii canadiene. Locul
fiecăruia este acolo unde el poate fi firesc și convingător în tot ceea ce
face. Asemănările și diferențele, nu doar între persoane, ci și între culturi,
conferă frumusețe vieții. Omul este în permanentă căutare, căutare a Sinelui,
dar și a posibilităților de exprimare. Ați găsit posibilitățile dorite de
exprimare în Canada?
DLT: De exprimat, te poţi exprima oriunde – bun,
aproape oriunde. Ceea ce face diferenţa, însă, e să poţi convinge ceva lume să
te asculte, şi măcar câţiva, să te urmeze. Altfel e ca a vorbi cu pereţii sau a
predica în pustiu.
Fiecare societate, fiecare cultură are părţile ei
bune şi mai puţin bune. România a fost considerată, dupa ’89, ca un nou
„eldorado” pentru o anumită categorie de oameni de afaceri. Pieţele africane,
avântul economic din unele ţări africane creează oportunităţi neaşteptate. Stabilitatea
şi forţa financiară a Europei oferă de asemeni oportunităţi.
Canada, Quebec-ul are un alt fel de ofertă socială:
libertate de exprimare, deschidere, toleranță, multiculturalism, stabilitate
socială, nivel performant de servicii sociale şi sprijin al iniţiativei în
orice domeniu - lucruri cu care nu ne întâlnim în cultura comunistă sau ceea ce
se numeşte spiritul balcanic (ironic!), cum ar fi: dreptul la a greşi, de a se
simţi bine în pielea proprie, de a gândi şi a privi pozitiv viaţa, de a vorbi
când ai o problemă, nu a o ascunde din mândrie sau mai știu eu din ce motiv
abscons -, apoi civilizaţia comportamentală, amabilitatea, voluntariatul
social, o societate în care nu întâlneşti aşa de des pe „nu se poate”, corupţia
mai redusă sau măcar nemanifestată absolut peste tot, deschiderea spre nou şi
spre cunoaştere.
Fiica mea lipsește la un curs odată. Îl sună pe
profesor, o zi după, își cere scuze, iar profesorul îi spune: «nu-i nimic, doar
ai dreptul să lipsești», după care îi trimite pe email conținutul cursului, ca
să poată recupera. Această toleranță, deschidere, acceptare a greșelii, a
imperfecțiunii umane face parte, până la urmă, dintr-un anumit nivelul de
cultură socială.
Aspecte mai puţin pozitive există peste tot, fără
ele nu se poate, perfecţiunea e în cel mai bun caz o tendinţă, niciodată o
realitate concretă, nici într-un caz o realitate umană. Un slogan politic
practicat aici, în Quebec, la un moment dat spunea „a fi diferit este o
calitate”. Dincolo de izul politicianist şi utilizarea în general demagogică, o
societate care este în stare să profite de aceste diferenţe are un mare avantaj
în a-şi accelera progresul. Trăim azi în ceea ce se numeşte „global village” şi
a integra fără a asimila, a crea ceva nou prin fuzionare, în creuzetul social,
fără a distruge, este o artă a politicii sociale contemporane pe care puţine
ţări o au. Canada o posedă, în mare parte. Quebecul o are de asemeni, cu
particularităţile lui de insulă francofonă într-o lume anglofonă.
În ce priveşte locul fiecăruia, există o zicală
românească: „omul sfinţeşte locul”. Acum, desigur, putem nuanţa, anumite locuri
se „sfinţesc” mai uşor decât altele…
Privind diferenţele culturale şi integrarea socială
şi culturală, prima condiţie de integrare este să te defineşti pe tine însuţi
ca apartenenţă socio-culturală. Încă o dată, vorbesc de integrare, nu de
asimilare. E punctul meu de vedere, poate alţii văd diferit această integrare.
Mulți pleacă pentru a-și nega trecutul, pentru a uita. Negarea originilor, a
culturii în care ai crescut și te-ai format ca persoană, eu o consider o formă
de disimulare a incapacitatii de te fi integrat mai întâi în propria ta
cultură. Îndiferent de motiv și de justificări uneori reale. Niciodată în viaţă
eu nu am simţit aşa de puternic, așa de stringent nevoia să îmi declar şi să
îmi definesc apartenenţa la spaţiul cultural, istoric şi emoţional românesc.
Trăind în ţară, în interiorul culturii în care te-ai născut le iei pe toate de-a
gata. Nici nu le gândeşti, nici nu conştientizezi, nici nu apreciezi, nici nu
ştii că le ai, toate acele valori care definesc propria ta cultură şi, în
final, pe tine însuţi. Când însă eşti confruntat, opus, pus faţă în faţă cu
diferenţe, cu alte culturi, cu alte valori, cu alte obiceiuri, când eşti
întrebat de zeci de ori pe zi „vous venez d’où” – de unde veniţi – nu poţi
răspunde, pur şi simplu: din România, pentru că România nu e doar un simplu
spaţiu pe o hartă. Simţi nevoia să îţi afirmi apartenenţa, să îţi prezinţi
oferta personală de cultură ca să poţi echilibra ceea ce oferă localnicii, ca
să poţi dovedi că aduci ceva specific, ceva nou, şi că nu ai venit să îţi uiţi
rădăcinile şi să pretinzi că ai devenit canadien, sau quebecois în câteva zile,
învăţând rapid jargonul lingvistic local. Probabil că se poate şi aşa. Nu am
simţit că acesta ar fi modul meu de a proceda. Pot oferi mult mai mult, având
în spate o istorie şi o cultură solidă, milenară. Dacă o cunosc şi dacă fac
parte din ea, şi dacă nu o neg. Am simțit nevoia să completez lipsa de
informație, să corijez imaginile false despre România, asociată și redusă în
percepția multora la numele Nadiei și al lui Ceaușescu. Un tânăr român, fost
coleg de liceu cu Ileana, fiica mea, pe la sfârşitul adolescenţei a obţinut o
bursă de studii în SUA. În primele săptămâni, mărturisea: am simţit o nevoie
imperioasă, imediată să răspund la întrebări ca: cine sunt eu, de unde vin, ce
caut eu aici. Simţea nevoia să se definească în raport cu noua societate. A
început să ceară de acasă CD-uri, poze, obiecte specifice, şi-a afişat pe
peretele camerei harta şi poze din România, asculta muzică româneasca. E faza
de conştientizare a apartenenţei la spaţiul cultural în care te-ai născut.
Ca să pui în valoare asemănările şi diferenţele
culturale, istorice, de tradiţii şi obiceiuri, de stiluri de viaţă, de valori
morale, trebuie în primul rând să identifici toate aceste valori și să le
accepți. Integrarea e un proces mai de durată, pentru cei care emigrează la
vârste mai avansate, şi e un proces care nu reuşeşte întotdeauna. Mulţi rămân
suspendaţi, undeva între cele două culturi, între cele două spaţii
existenţiale, oscilând, ezitând şi, uneori, nemaifiind în stare să îşi mai
găsească locul, nici în ceea ce a fost, nici în ce au în prezent. Alţii, mai
norocoşi, s-au învăţat să ia cu ei acel loc de suflet, să îl ia cu ei peste
tot, indiferent unde sunt. Ei sunt cei care se simt bine, se simt ca acasă,
oriunde ar fi. Le poţi spune „dezrădăcinaţi”? Hmmm! Aș zice că sunt cei în
stare să îşi ia rădăcinile cu ei, mai degrabă. Lorena McKennit spunea, în
prefața albumului ei „The Visit” ceva de genul: „Viața e ca în vizită. Și când
ești în vizită, în casa cuiva, trebuie să știi cine ești, de unde vii, ce faci
și să fii atent la ce impresie și ce amintiri lași în urmă” Să îți pese de
propria ta persoană. Sântem deci, în general, în vizită pe lumea asta toata
viața, dar aplicat la condiția celui care și-a schimbat țara, e mult mai
pregnantă nevoia de auto-identificare și de acel „self-awarness”, „la conscience
de soi”, „conștiința de sine” în care știm de unde venim, unde suntem, ce
căutăm și ce facem. Dacă ajungi să faci din asta un mod de viață, fără tensiune,
fără efort, și în mod natural, te vei simți „acasă” oriunde. Cu observația că
ar putea exista și persoane care nu se simt bine „în vizită” pentru că ei
percep niste constrângeri și distrug sau alterează, de cele mai multe ori
inconștient, frumosul omenesc. Ce să zic? Fiecare cu „elementul” lui: peștele
se simte bine în apă, păsările în aer… Să completeze cititorul și cu alte
patrupede. Își va dea seama la ce mă refer…
Unde mă simt eu cel mai bine? Intuiesc că asta
vroiai să mă întrebi? Răspunsul e: printre oameni. Da, printre oameni.
DD: Ce înseamnă viața dumneavoastră în afară de
profesie și familie? Ce vă bucură, ce vă pasionează?
DLT: Oamenii mă pasionează, în primul şi în primul
rând. Mă fascinează individualitatea lor, unicitatea, personalităţile, cultura
lor, istorile lor personale, valorile lor individuale, modul în care evoluează
în răspuns la provocările şi încercările vieţii. Am avut şansa să cunosc foarte
mulţi, de pe tot globul, extrem de diferiţi, şi am avut norocul să adun câtiva
oameni de valoare printre cei pe care îi consider mai apropiaţi şi prieteni de
suflet. E interesant să afli în 10 minute istoria vieţii unui şofer de taxi,
fost inginer horticol, sau, în câteva ore de călătorie în avion, istoria vieţii
unei fete frumoase, dar folosită de o bandă de traficanţi pentru transport de
bijuterii, sau, într-o săptămână de lucru într-o echipă mixtă de experţi,
istoria fiecăruia, unul venind din insulele Canaris, altul, arab stabilit în
Ontario, Canada, altul, senegalez stabilit în Quebec, sau un fost prim ministru
african, expert în programe de eliminare a sărăciei.
E pasionant să îi afli și prin mijlocul limbii
vorbite de ei. M-am jucat, să zicem, cu limbile: un an de limba rusă, reluată
mai apoi în facultate pentru că lecturile de specialitate le găseam foarte ușor
traduse în limba rusă, 12 ani de limba fanceză, câțiva de engleză,
perfecționată mai încoace în familie, un an de studiu de arabă, maghiara
învățată prin liceu, ca să impresionez cu scrisori lungi de dragoste, germana
practicată un pic prin anii ’90, când afacerile m-au purtat prin Germania;
citesc și scriu grecește. Limba e definitorie pentru oameni. Personalitatea și
construcțiile mentale se structurează în jurul elementelor lingvistice. Fiica
mea vitregă, Ariane, s-a născut într-o familie bilingvă. Ai putea spune ca are
două personalitați diferite: când e în mediul francofon și vorbește franceză
(dialect de Quebec, bineînțeles!) și când e în mediul anglofon.
Din plăcere şi pentru a aduna împreună lume
diversă, ne întâlneam, organizam, de exemplu, într-o vreme, o dată pe lună, un
„gathering”, un fel de mică petrecere în spaţiul pus la dispoziţia noastră de
un român, „vigneron” - podgorean, unul dintre cei mai buni din Quebec,
proprietarul, în acea vreme, a celei mai vechi podgorii din Quebec – Domnul
Radu Jorj – unul din acei oameni excepţionali pe care am avut şansa să îi
întâlnesc şi să le fiu prieten. În jurul mesei, ne adunam de la europeeni la
nord-americani, africani, localnici sau trecători prin Quebec. Asemenea
întâlniri erau aducătoare de o mare satisfacţie intelectuală.
Da, diversitatea socială, culturală, de origini e
interesantă, îmbogățitoare, dar… depinde cum şi la ce o foloseşti. O realizatoare
TV româncă din Toronto lansase odată pe facebook, ca să își pregătească o
emisiune, o discuţie cu întrebarea: cât de mult putem accepta compromisul,
încălcarea propriilor noastre valori, în scopul de a ne integra într-o
societate care nu ne împărtăşeşte integral valorile personale? Cum facem
incompatibilul compatibil pentru a ajunge la un „modus vivendi” în acest amalgam
cultural, religios, social, de valori morale? Discuția se poate duce între extremele
de izolare în mici comunități până la a renunța la integrare, trecând prin
invenția terminologică - și faptică - a unor politicieni din Quebec: „acomodări
rezonabile”. Humor sau dramatic?
În rest, ca preocupări, desigur, familia e pe
primul loc, profesia mai apoi, dar mai am destule preocupări, de la muzică la
grădinărit, de la a călători la a cultiva flori, de la a face poze la a petrece
timpul în compania unor oameni interesanţi, cu discuţii interesante şi
aducătoare de noi deschideri intelectuale.
Mă preocupă evoluția „lumii virtuale”, a ceea ce se
îmtâmplă pe internet. E fascinant să descoperi cum se adaptează, cum se
reinventează oamenii, relațiile, socializarea, personalitațile individuale,
inclusiv dragostea, inclusiv criminalitatea, inclusiv poezia, inclusiv modul de
viață. Totul se reinvenează în acest spațiu virtual fără limite.
Îmi place să „bricolez” - sunt doar fiu de
meseriaş, nu? -, fie că e vorba de reparaţii în jurul casei sau electronică,
tâmplărie sau maşini. Şi ar mai fi încă destule de făcut.
Mi-ar plăcea să am timpul şi liniştea să scriu, de
exemplu. Sunt un grăbit tot timpul; se vede, probabil, şi din stilul rândurilor
de faţă. Prea încărcat, prea condensat. Textul nu „respiră larg”, nu-i așa
Doina?
Poate la pensie? Hmmm! Nu cred că mă văd în postura
de pensionar!
DD: Balsam pentru suflet este și muzica. Este ea,
muzica, o cale de a ajunge la Dumnezeu? Fiul dumneavoastră, Mircea, este
pasionat de muzică. Ați dezvoltat împreună proiectul „Valuri de mătase”,
generator de multe bucurii. Vorbiți-ne despre acest proiect!
DLT: Da, e un capitol special şi inedit, acesta cu
preocupările mele artistice. Îmi amintesc o prezenţă pe scenă la un spectacol
de elevi, prin anii ’60, la Topliţa, unde la un moment dat au intrat pe scenă
într-un duo de acordeon Doiniţa Dobreanu şi Dănuţ Trifan… Îţi mai aminteşti?
Prin facultate, am avut preocupări, în cadrul unor
studii interdisciplinare de matematică-muzică. Am urmat un an de zile cursurile
de armonie şi contrapunct la conservatorul de muzică, în paralel cu matematica.
Dar, în afară de asta şi de a asculta, de a consuma
muzică în maniera cea mai banală, nu am avut apropieri importante de muzică.
Istoria a început în Quebec, unde cea care a devenit pentru o vreme partenera
mea de viaţă este muzician de profesie, flautistă, pasionată şi deschisă spre a
experimenta. Cu ea și împreună cu Mircea, fiul meu, muzician autodidact, am
lansat prin 2004 proiectul „Valuri de Mătase”. Ideea de bază, conceptul
artistic este de a găsi, mergând pe firul timpului, locul comun de întâlnire a
muzicii tradiţionale româneşti şi celtice. Cele două culturi s-au încrucişat în
timp. Celţii, care până prin 400 Î.C. erau prin Europa (vezi referinţele la
cultura Hallstatt, Austria), au traversat şi spaţiul dacic la un moment dat. Au
fost puşi pe fugă de Burebista din câte spune istoria şi apoi, dupa 400 D.C,
şi-au început migraţia spre actuala Anglie, părăsind continentul. Cultura lor
nu a lăsat nimic scris, însă urme, influenţe, elemente culturale celtice au
rămas în culturile cu care s-au intersectat. Există elemente comune, de
exemplu, în muzica veche românească şi cea celtică, iar grupul „Valuri de
Mătase”, cei doi muzicieni, au prezentat aceste elemente comune, prin stilul
lor, prin selecţia pieselor, prin aranjamentele şi maniera de interpretare.
Grupul a produs două albume, „Valuri de Mătase” și „A Year’s Day”, care sunt
înregistrate în patrimoniul cultural canadian.
Implicat pentru o vreme în viaţa comunităţii
românilor din Quebec, am ajuns să fiu şi director artistic, şi organizator de
spectacole, ceea ce mi-a făcut multă plăcere. A lucra cu artişti, aceste
personalităţi deosebite și „întortocheate”, „afurisite” uneori, e provocator,
dar și un privilegiu. Colaborări cu câteva zeci de artişti români, din Quebec
sau alte părţi ale lumii, puşi pe scenă alături de artişti din Quebec,
localnici, m-a îmbogăţit sufleteşte enorm, iar artiştii s-au descoperit
reciproc şi au fost încântaţi să vadă că dincolo de diferenţe, muzica poate fi
un limbaj universal.
Dacă cineva vizitează siturile web www.valuridematase.com şi www.tridamusic.com şi siturile web
conexe, îşi va da seama despre ce vorbesc. De prin 2004 am traversat Quebecul
cu spectacole, în aer liber, în catedrale, în amfiteatre, la petreceri sau în
concerte publice, în muzee sau staţii de radio, festivaluri sau concerte
promoţionale în malluri. Cu grupurile de muzicieni şi invitaţii lor, am cules
satisfacţii cu preţul unui efort imens, dar a meritat.
În prezent, mica mea agenţie reprezintă câteva
grupuri de muzicieni, inclusiv actualul grup al lui Mircea, „Melao
International”, cu muzică latino. Am urmat cursuri intensive de salsa în vara
anului 2013, ca să pot profita de muzica lor, şi ca spectator, nu numai ca
impresar şi cameraman.
Dacă muzica ne apropie de divinitate? Viaţa,
spaţiul nostru existenţial, al fiecăruia, ne oferă, dacă suntem în stare să le
decelăm, să le sesizăm, toată paleta de posibilităţi în ce priveste trăirile
spirituale, tot ce ar putea exista ca alegere individuală, ca opţiune, ca mod
de acțiune, credință, simțire, de la pragmaticul diurn, în care îţi pui doar
problemele de zi cu zi, materiale, anoste, dar necesare, de la compensarea lipsurilor,
până la momentele în care ne deplasăm trăirile spre zone mai spirituale, zonele
sufletești, zonele emoționale. E la latitudinea noastră să ne dăm seama de
aceste posibilităţi şi să păşim într-o direcţie sau alta. Totul e să nu ne
lăsăm marcaţi, definiţi, limitaţi de ceea ce ni se întâmplă în fiecare zi, în
diurnul impus. Muzica poate fi un mijloc de călătorie prin spaţii spirituale,
dacă e privită şi folosită ca atare, nu doar „consumată”. La fel şi meditaţia,
şi rugăciunea, ca şi arta, în general. Sunetul cristalin al flautului şi
sonorităţile strunelor unei chitare, sau inflexiunile vocilor unei corale
liturgice, într-o catedrală, ca şi o colindă ancestrală cântată a capela în
ecourile unui altar pot deschide spaţii spirituale nebănuite în sufletul
oricui. Am avut şansa să avem o vreme, ca dirijoare a coralei bisericii noastre
din Quebec, o persoană deosebită, de un mare talent, care a produs cu niște
amatori ca mine şi ceilalţi membri ai coralei un concert religios ce a
impresionat până la lacrimi audienţa din catedrală. Reascult din când în când
concertul sau alte înregistrări pe care le-am făcut cu ocazii similare şi… da,
pot să spun că muzica te poate transporta, îţi poate dezvălui, releva,
descoperi simţăminte şi trăiri de care nu ştiai înainte că eşti în stare … Ne
apropriem de Dumnezeu ? Sau, mă întreb, dacă nu cumva Îl descoperim,
surprinzător, surprinzător de aproape, chiar lângă noi sau în noi înșine, în
sufletul nostru, unde a fost și e de fapt tot timpul.
DD: Călătoriile ne hrănesc sufletul, iar
dumneavoastră aveți șansa de a călători. Care este locul cel mai minunat pe
care l-ați văzut și ce doriți să vizitați?
DLT: Fiecare loc e special. Totul merită văzut pe
glob. Fiecare loc aduce o îmbogăţire sufletească şi de cultură, prin oamenii
care îl locuiesc şi prin realizările lor. Bucureşti, Cluj, Constanţa,
Timişoara, Iași sau orice sat din România, le privesc cu acelaşi interes ca şi
marile metropole ale lumii: Paris, Londra, Frankfurt, Berlin, Budapesta, Praga,
Viena, Lausanne, Havana, Toronto, Boston, Montreal, sau Ougadagou, sau Kigali,
sau Nairobi, sau orice sătuc pierdut „dans la brousse”, în spaţiul african, sau
micile localităţi cochete din Bretania, sau lanţul de localităţi cochete şi
castele în vârful munţilor, de pe valea Rinului. Îmi place să călătoresc. În
compania unor oameni deosebiţi, mai ales. Ce nu poți împărtăși cu nimeni nu are
valoare.
Rămân însă în memorie unele imagini mai puternice
decât altele prin semnificația lor. Am o poză din Ouagadougou, de la fereastra
hotelului, unde se vede, pe de o parte, curtea hotelului, luxos, modern, curat,
cu piscine interioare, și, dincolo de zidul de ciment, un teren cu solul roșu,
cu murdărie și resturi răspândite peste tot, cu niște localnici fără adăpost,
stând sub un copac. Mai am destule locuri de vizitat pe listă: America de sud,
Asia, Oceania, Rusia. Mai am încă multe de văzut şi în România, și în Europa.
DD: Care din visele din copilărie le-ați realizat?
DLT: Oh, visele copilăriei! Aşa de multe, că ar
trebui câteva vieţi numai pentru încercări, dară-mi-te să le şi atingi! Da,
realizări? Am lansat în lume trei copii, am contribuit şi mai contribui încă la
succesul în viaţă a mai multora, am fost şi mai sunt ceea ce se cheamă un „life
enabler” pentru mai multe persoane, am călătorit, am devenit un profesionist de
reputaţie internaţională, zic unii, dar nu am zburat încă cu planorul construit
de mine în casă, nu am ajuns aviator, şi nici constructor de avioane. Mircea e,
însă, inginer în aerospațiale! Nu am ajuns să mă exprim foarte liber prin
muzică - ştiu un pic de pian şi ghitară -, dar copiii - Mircea, Alex, Ileana,
Ariane - o fac cu vârf şi îndesat. Nu am învăţat să desenez sau să pictez, dar
Ileana o face, şi încă nu am descoperit antigravitaţia, şi încă nu am scris
nici o carte …
Nu are legatură cu visele copilariei, dar cea mai
mare nerealizare e aceea de a nu fi fost mai aproape de părinţi atunci când
erau în viaţă, de fraţi şi de soră, de locurile natale... E una din marile mele
dureri pe care le port cu mine. Nu cred ca aş fi realizat lucruri de excepţie.
Mă nedumerește și acum faptul că m-ai selectat
pentru cartea ta alături de nume de prestigiu, printre oameni de mare talent și
cu contribuții majore în spațiul social, cultural, științific, artistic,
literar.
DD: Vreți să păreți modest, dar sunteți un om
deosebit și vă muțumesc că ați acceptat să ne vorbiți cu atâta sinceritate,
căldură și bucurie despre personalitatea dumneavoastră atât de fascinantă, vă
mulțumesc pentru posibilitatea de a ne îmbogăți cunoscându-vă trăirile și
profunzimile gândurilor dumneavoastră.
DLT: Aș categorisi realizările mele normale. Inclusiv
greşelile sunt „normale”. Fără greşelile comise aş fi putut, probabil, mult mai
mult, dar nu aş fi învăţat atâtea. Am mers doar pe drumul pe care viaţa mi l-a
aşternut în față, având grija ca la răscruci, la intersecții să nu o iau într-o
direcție greșită, într-o direcție care să nu îmi fie pe măsură, sau să îi
afecteze negativ pe cei din jur.
DD: Tot ceea ce ați realizat până în prezent se
datorează unui anume crez ?
DTL: Un crez…Nu știu ce să spun… E mult spus. Un „crez”
presupune un pic de fanatism, un pic de orbire involuntară, un pic de limitare
existențială. Eu sunt, cred, mai degrabă un experimentator, cineva căruia îi
place să se joace cu frontierele, cu ideile, cu limitele lui însuși; piedicile
și barierele sânt provocări pentru cei ca mine.
Dar, ceea ce m-am străduit să urmez în viaţă, ceea
ce am încercat tot timpul, și ar putea fi considerat un „crez”, într-un fel, e
ceea ce tata, ardelean prin definiţie, mi-a spus odată: „Indiferent ce faci în
viaţă, fă bine!”…
Dar nu mă întrebi de planuri de viitor, cum se face
?
DD: Cu mare drag o fac. Vă poftesc să ne vorbiți
despre acestea, dacă vă face plăcere. Vă rog!
DTL: No, păi dacă m-ai întrebat așa de insistent,
îți răspund.
În primul rând, aș vrea să planific să am niște
nepoți. Nu ține de mine, zici ? Da, așa e… Îmi place să am copii mici împrejur.
Îți umplu casa, și sufletul, și viața. Dacă ai mei copii nu mă ajută… va trebui
să mă descurc singur?
Mai am câteva continente de văzut. Foarte mulți
oameni de cunoscut. Mai sunt, de asemenea, câteva persoane prin jurul meu, care
mai au nevoie de mine un timp, până se pun pe picioare proprii, după care… cine
știe …
Plănuiesc să vin mai des acasă. La unul din
„acasă”, la cel din Subcetate.
Plănuiesc să încep să scriu. Nu memoriile, că încă,
zic, sunt prea tânăr. Proză și poezie de dragoste. Câteodată cu spini e
dragostea – îl plagiez un pic aici pe Mitică Hurubă.
Mai plănuiesc să continui cursurile de dans latino.
Un plan mai practic un pic: am de amenajat o
grădina mare, nouă, în care să plantez legume, flori, cocozari negri din care scot,
ajutat de Mircea, vinul după rețeta lui tata, modificată un pic. Al meu duce
mai mult spre vin de gheață sau spre porto.
Pe plan profesional, m-aș întoarce la studii. Poți
fi student aici, în Quebec, la orice vârstă. Am în minte câteva teme de
cercetare științifică interesante, pe care le-aș relua: antigravitația, compoziția
muzicală algoritmizată și undele de șoc în plasmă.
Și mai plănuiesc să continui să îmi pun întrebări
fără răspuns, un fel de nonsensuri cele mai multe, cum ar fi: ce caut eu pe
lume, de ce trandafirul are spini, de ce dragostea doare, dacă cândva, cu
milenii în urmă, cineva a folosit carul mare de pe cer să aducă fânul acasă, de
ce dorul e dulce, de ce îți poate fi drag pământul, de ce nu pot niciodată urî pe
nimeni, de ce mă rănesc așa de profund nesinceritatea și lipsa de onestitate și
care e secretul mamei de a fi fost tot timpul în pace cu ea însăși și cu întregul
univers, chiar și atunci când a avut de suferit.
DD: Dumnezeu să vă dea sănătatea și timpul necesar
pentru a vă bucura de reușitele dorite, să vă mențină sclipirea minții, pentru
a vă bucura de spectacolul existențial cu atâtea necunoscute, până la adânci
bătrâneți!
Aștept cu nerăbdare să vă citesc prima carte! Și să
ne revedem la Subcetate cât mai des!
NB. Interviul a fost publicat în cartea următoare:
DAN-LAZĂR TRIFAN: Pregătind interviul pe care am avut onoarea să îl am publicat în ediția Convorbiri la Subcetate, 2 – 2014 – și traducerile lui pentru blog, am căutat îndelung să găsesc echivalențe în alte limbi a cuvântului DOR – pe care Doina l-a ales să îmi titreze interviul. Din 2014 încă mai caut, și continui să ‘experimentez’ sentimentul de « dor », adăugând mereu alte țări, alte locuri și oameni noi peregrinărilor mele.
RăspundețiȘtergereNu știu cum se face, că, uite, ajung recent la latinul « desiderium » - nu « desideratum » nici « desiderare » ci « desiderium » (ref: Analyse lexicographique et conceptuelle du „desiderium” dans l’oeuvre de Thomas d’Aquin , par Gianmarco Stancato) - care poartă în el sentimentul de a dori ceva ce nu mai avem și am dori mult să mai avem. Se apropie mai mult de « dor » dar încă îi mai lipsește mult pana la definiția românească , în care îți poate fi dor și de ce ai, la fel ca și de ce nu mai ai, și de locuri, și de persoane, și de obiecte, dar mai ales de o anumită stare de spirit, de un anumit sentiment. Dincolo de definiții, controverse și interpretări, rămân acum la simplitatea afirmației că mi-e dor de spiritul sărbătorilor din Subcetatea copilăriei, de Subcetate, de oameni Subcetății.
Sărbători Fericite si La Mulți Ani Subcetații si varvigenilor oriunde s-ar afla!
Lucreţia Checec
RăspundețiȘtergereFRUMOS interviul ! Locurile natale nu se uita niciodată, oriunde ai fi ! FELICITĂRI, Trifan Dan Lazăr !