„Credinţele de Acasă ne învaţă că viaţa adevărată se
întemeiază şi pe alte valori decât a
avea sau a gândi fără Dumnezeu.
Numai de aici se putea naşte dorul de acasă, neatins de mărginirea cu
existentul. Niciodată din raţionalitatea pură! Dar dorul de acasă este intim fiecărei fiinţe
umane şi depinde de modul în care se produce procesul de interiorizare a
reperelor identitare. Câtă deosebire între dorul de acasă şi dorul
de bine autosuficient, golit de spirit: ubi bene, ibi patria (Marcus
Pacuvius). Dorul de acasă e mistuit de absolut, niciodată
suficient sieşi - dorul de bine
este existenţial, calculat până la cinism, eminamente raţional.
Acasă, la
Subcetate, omul este de trei ori binecuvântat: o dată prin originile sale
sfinte, o dată prin legătura organică cu apele mari şi a treia oară prin
legăturile cu formele ancestrale de cultură... Aici, înţelepciunea, truda, arta
cusăturii, ţesutul, cântecul dumnezeieşte de frumos îngânat pruncilor seara au
rămas rosturile omului.
De la primul său
volum, Doina Dobreanu (iar în studiul de faţă, în colaborare cu Zorel Suciu) a
intuit această filiaţie subtilă şi s-a priceput ca nimeni altul să o pună de
acord cu resorturile noastre spirituale. Într-o lume golită de sensuri,
întoarcerea la noi înşine ne face mai liberi, mai fericiţi şi mai buni. Ne
apropie atât mult de Dumnezeu!”
(Conf. Univ. Dr. Doina
Butiurcă, Fragment din Cuvânt
înainte la volumul Acasă, la
Subcetate… În cătunul de
Peste Mureș, de Doina Dobreanu și
Zorel Suciu, 2012.)
De treci Mureșul și îți îndrepți pașii spre pâlcul de
case oarecum izolate de vatra satului Subcetate, o troiță închinată Sfintei Ana
te întâmpună la intrarea în cătun, pe partea stângă, înălțată de Vasile
Moldovan, în fața gospodăriei sale, în urmă cu șapte ani, în memoria părinților
Dumitru și Ana Moldovan.
Vasile Moldovan mărturisea în 2012:
Părinţii noştri, Ana şi Dumitru
Moldovan, au fost ţărani harnici şi vrednici. Au locuit la începutul căsniciei
lor pe Părău, apoi s-au mutat Peste Mureş. Din truda şi munca lor au construit
patru case, pentru ei şi pentru cei trei feciori; au cumpărat şi pământ.
Tata era şi dulgher şi tâmplar.
Împreună cu Petru Urzică (Bâzu) şi cu Alexandru Urzică, vecinul nostru, au
construit biserica din lemn de la Zaul de Câmpie.
Mama îşi petrecea fiecare iarnă la
războiul de ţesut; ne-a pregătit zestre ca la fete. Vara o petrecea pe câmp.
Eram mici şi nu puteam merge atâta cale pe jos; pe mine mă lua în braţe, pe
Valer „biserică”, pe umeri; avea de cărat şi traista cu mâncare şi canderul cu
zeamă. A îngrijit 18 ani şi bătrânii care îl înfiaseră pe Valer…
Părinţii m-au ajutat
M-au crescut, m-au îndrumat,
Dar nu prea i-am ascultat
Prin spitale am umblat…
Din Cer tata m-a chemat,
Dar mama nu m-a lăsat,
Lui Dumnezeu m-a-ncredinţat
Şi aşa mi-a cuvântat:
- Plec eu! Cu el,
eu m-am cununat,
Tu rămâi, că eşti
bărbat,
Să grijeşti ce ţi-am lăsat,
Averea s-o preţuieşti,
Pe noi să ne pomeneşti.
Dumnezeu să-i odihnească în pace după
omenia, buneţea şi vrednicia lor!
Icoana Sfintei Ana veghează gospodăria lui
Vasile Moldovan și întreagă așezarea, și îl binecuvântează pe orice trecător.
Troița ridicată de Vasile, fiul, este străjuită de o semeață poartă tradițională
din lemn construită de Dumitru Moldovan, tatăl și reparată, chituită şi revopsită de urmaşul
său, conștienți amândoi, parcă, de simbolistica acesteia :
Poarta joacă în viaţa
poporului român, ca şi a altor popoare, roluri care pot surprinde câte
simboluri vreţi, fără să le arătaţi totuşi cu degetul. Ea e o făptură magică,
un stăpân cu puteri nevăzute, care veghează la toate actele capitale din viaţa
insului. Prima trecere pe sub poartă înseamnă o intrare în viaţă, în viaţa
reală de afară. Poarta veghează la căsătorie şi pe sub poartă mortul este dus,
solemn, spre lăcaşul de veci. E, atunci, o reîntoarcere la lumea dintâi; ciclul
e închis, şi poarta rămâne mai departe, cu un om mai puţin, să vegheze alte naşteri,
alte căsătorii, alte morţi.(Mircea Eliade) [1]
Prin ctitoriile
lor, tată și fiu sunt astăzi și mereu împreună…
Pentru a șaptea
oară, preotul paroh Marius-Traian Ciubucă și credincioșii din cătun, cu familiile
și prietenii lor, s-au întâlnit astăzi la troiță, pentru a fi în comuniune de
rugăciune. Rugăciunile adresate Mântuitorului, Fecioarei Maria și Sfinților
Ioachim și Ana sunt spre pomenirea celor adormiți în Domnul și pentru sănătatea
celor vii.
Anul acesta praznicul a fost oferit de familia Baroi, la împlinirea a
zece ani de la trecerea în neființă a celui care a fost Emil Urzică – soț,
tată, bunic, frate, unchi, văr, vecin, prieten.
Emilia-Liliana Baroi, fiica lui,
a rămas atașată de familie, de casa părintească și de meleagul natal. Iată-i
sincera declarație de iubire exprimată în versuri ( în volumul „Acasă, la
Subcetate…”, 2012):
În comuna Subcetate,
Satul meu e mai
aparte,
E sat mic şi
condensat,
C-un peisaj minunat.
Casele,
bine-ngrijite,
Au grădinile-nflorite
Şi poarta descuiată…
Casa, mereu aranjată,
Orice om bun îl primeşte
Şi-l tratează omeneşte.
Nu doar locu-i
minunat,
Ci şi oamnenii din
acest sat.
Sunt demni de admirat,
Bun exemplu de urmat:
La distracţie, la
durere
Se unesc, sunt o
putere.
Un om e ca un pom,
Dacă-i rădăcina bună
Şi are destulă lumină.
Pomul, bine îngrijit,
Şi omul bine instruit
Cresc drept şi frumos,
Tuturor li-s de folos.
Pământul e important
Unde pomul e plantat.
Şi omul se deosebeşte
După locul unde creşte
Satul unde-am copilărit
E un loc tare iubit,
Este mic, dar şi
bogat,
Cu tradiţie încărcat.
Țăranii harnici,
cinstiţi
Au copiii împliniţi,
Bătrânii sunt
respectaţi
Cei mici, bine educaţi,
Învăţaţi ca să
muncească,
Prin muncă să
izbândească:
„Pământul e un
tezaur,
Munca, brăţară de
aur.”
Copil când eram
La oraş eu mă visam,
Iar acuma eu tânjesc
Să mă întorc şi să
muncesc,
Să văd plantele cum cresc,
Florile cum înfloresc.
Cu pământul strămoşesc,
Mereu o să mă mândresc.
Tot ce este-n el
plantat
Rodeşte bine şi
bogat.
Îmi aduc cu drag aminte
De momente fericite
Din copilăria mea,
De locul unde m-am născut,
De casa-n care am crescut,
De părinţii mei iubiţi,
Mereu de muncă istoviţi,
De fratele meu iubit
De toată lumea-ndrăgit,
De bunica – căpitan
Şi de unchiul meu, Traian…
Am crescut foarte uniţi
Şi am trăit ani fericiţi.
Tot ce e frumos şi bun
Sunt strânse-n acest cătun,
Ca şi copilăria mea,
Cu tot ce-i mai bun în ea.
Rădăcina mea-i aici,
În pământul din Varvigi.
Timpul petrecut astăzi Peste Mureș a fost unul de grație: de rugăciune
de pomenire și rememorare, de bucurie și de speranță.
[1] Mircea Eliade, Folclor şi
literatură, în Meşterul Manole, Editura Junimea, Iaşi, 1992,
pp. 330-333
Subcetate - Fie binecuvântat acest colț de Rai!Si repet ceea ce am scris in Prefața cărții tale
RăspundețiȘtergereCredinţele de Acasă ne învaţă că viaţa adevărată se întemeiază şi pe alte valori decât a avea sau a gândi fără Dumnezeu. Numai de aici se putea naşte dorul de acasă, neatins de mărginirea cu existentul. Niciodată din raţionalitatea pură! Dar dorul de acasă este intim fiecărei fiinţe umane şi depinde de modul în care se produce procesul de interiorizare a reperelor identitare. Câtă deosebire între dorul de acasă şi dorul de bine autosuficient, golit de spirit: ubi bene, ibi patria (Marcus Pacuvius). Dorul de acasă e mistuit de absolut, niciodată suficient sieşi - dorul de bine este existenţial, calculat până la cinism, eminamente raţional.
Acasă, la Subcetate, omul este de trei ori binecuvântat: o dată prin originile sale sfinte, o dată prin legătura organică cu apele mari şi a treia oară prin legăturile cu formele ancestrale de cultură... Aici, înţelepciunea, truda, arta cusăturii, ţesutul, cântecul dumnezeieşte de frumos îngânat pruncilor seara au rămas rosturile omului.